به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۹

روسیه مظنون اصلی در قتل فرمانده چچنی در برلین

سفارت روسیه در برلین
دادستانی کل آلمان روز پنج‌شنبه دولت روسیه را به طور رسمی به صدور دستور قتل یک مرد اهل گرجستان در پارک باغ وحش برلین متهم كرد. مقتول یک مرد ۴۰ ساله گرجی است که پیش از این فرماندهی یک گروه چچنی در دومین جنگ با نظامیان روسی را بر عهده داشت. زلیم‌خان خانگوشویلی در آلمان پناهنده بود، اما گروه وی در روسیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، او در ماه اوت ۲۰۱۹ در حالی که در حال رفتن به محل برگزاری نماز جمعه بود، به دست مردی دوچرخه‌سوار در برلین به ضرب گلوله کشته شد.

ضارب اندکی بعد از ارتکاب به قتل دستگیر شد و با آن که کرملین هرگونه ارتباط با قاتل را انکار می‌کند، از آن زمان روابط آلمان و روسیه تیره شده است.

دادستانی آلمان اکنون، ۱۰ ماه پس از قتل شهروند گرجستان، اعلام کرده که پس از تحقیقات گسترده، شواهد کافی علیه متهم به‌ دست آورده تا بتواند وی را به طور رسمی متهم کند.

در بیانیه دادستانی کل آلمان بر دخالت مستقیم دولت فدرال روسیه در پرونده این قتل تاکید شده و آمده که آلمان این موضوع را «بسیار جدی» تلقی می‌کند.

دو عضو سفارت روسیه در دسامبر سال گذشته در ارتباط با همین پرونده، اخراج شدند. روسیه نیز اعلام کرده دو دیپلمات آلمانی را به تلافی اخراج خواهد کرد.

دولت آلمان اعلام کرده به دقت روند دادگاه را دنبال می‌کند و حق انجام اقدامات بعدی را برای خود محفوظ می‌داند.

رادیو فردا