به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۹

دادگستری اصفهان:برای ۸ پرونده مربوط به اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ حکم مفسد فی‌الارض ثابت شد

رئیس کل دادگستری اصفهان، اعلام کرد که برای ۸ پرونده مربوط به اعتراضات سال ۹۶  و ۹۸ حکم مفسد فی‌الارض ثابت شده است.

رسانه‌های ایران، 27 ژوئن 2020 گزارش دادند، محمدرضا حبیبی با اشاره به آمار بالای پرونده‌های کیفری با عناوینی همچون «ضرب‌وجرح عمدی، توهین، تهدید و یا صدمات ناشی از رانندگی»، گفت: «این آمار نشان می‌دهد ما در امر تربیت و پروش در همه مقاطع غافل بوده‌ایم، چه در خانواده‌ها و چه مقاطع مختلف تحصیلی به اندازه‌ای که در امر آموزش توجه شده باید بیش از آن در امر تربیت و پرورش دانش‌آموزان و فرزندان تلاش شود».

به گفته او نتیجه این غفلت وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد و همچنین آمار بالای پرونده‌های کیفری ناشی از عناوین ذکر شده است.

حبیبی، معترضان سال‌های 88، 96 و 98 را «دست نشانده‌های منافین و آشوب‌گران» خواند و گفت: «امروز 8 پرونده مربوط به اتفاقات ذکر شده نهایی و حکم مفسد فی‌الارض برای آن‌ها ثابت شده است».

گفتنی است، در آبان سال 1398، در پی سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات مردمی و ضدحکومتی در 29 استان و صدها شهر ایران برپا شد که با خشونت شدید و سرکوب نیروهای امنیتی علیه معترضان، پایان یافت.

تصاویر فراوانی که توسط شهروندان در آن زمان گرفته شد، نشان می‌داد که نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و بسیج با استفاده از سلاح‌های جنگی در نقاط مختلف، به سوی معترضان به صورت مستقیم و هدفمند تیراندازی مستقیم کرده‌اند.

در موردی همچون ماهشهر، تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای سپاه پاسداران با استفاده از سلاح‌های نیمه‌سنگین جنگی، همچون دوشکا و تیربار، معترضان را هدف قرار دادند.

خبرگزاری‌ها و سازمان‌های حقوق بشری خارج از ایران، بر اساس تحقیقات و منابع خود، تعداد کشته‌ها را از چند صد نفر تا 1500 نفر اعلام کردند. این در حالی است که مقامات رسمی نظام ایران تا مدت‌ها از اعلام کردن تعداد کشته شدگان سر باز می‌زدند اما سرانجام در 30 مه 2020 وزیر کشور ایران در تلوزیون رسمی این کشور گفت: «حدود 40 تا 45 نفر یعنی حدود 20 درصد کشته‌شدگان آبان، افرادی بودند که با سلاح‌های غیرسازمانی کشته شدند».

این سخن نشان داد که حدود 200 تا 225 نفر در اعتراضات آبان جان باختند و جان ‌باختن 80 درصد آنها بر اثر شلیک گلوله نیروهای حکومتی بود.

در 1 ژوئن 2020 مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی دوره دهم مجلس ایران، با ارائه آماری از خسارت حوادث آبان 1398 تعداد کشته‌های این حوادث را 230 نفر اعلام کرد و گفت 6 نفر مأمور بودند.

تظاهرات 1396 نیز با فراخوان «نه به گرانی»، آغاز شد اما با گسترش دامنه آن شعارهای ساختارشکن علیه جمهوری اسلامی سر داده شد.

روزنامه ایران، 11 مارس 2018 گزارش داد که رحمانی فضلی تعداد بازداشت شدگان را بیش از 5 هزار نفر خواند و گفت تظاهرات به سرعت در روزهای ابتدایی به 100 شهر رسید و در 42 شهر هم درگیری اتفاق افتاد طی این تظاهرات گسترده 60 دفتر امام جمعه در سراسر کشور تخریب و به آتش کشیده شد.

العربیه