به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۹

سید حسین موسویان فعال سیاسی در گفتگو با مستقل آنلاین:

ریشه فساد با تبرآزادی قطع می‌شود
سید حسین موسویان از فعالان نهضت ملی است که بیش از۶۰ سال سابقه فعالیت ممتد سیاسی دارد. او از مریدان و دلباختگان دکتر محمد مصدق است. وی فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه تهران و دارای بورد تخصصی بیماری‌های داخلی است. مشروح گفتگوی این پیرمرد سیاست ایران با خبرنگار سیاسی مستقل را می‌خوانیم:

*مجلس یازدهم خود را انقلابی و ضد فساد خوانده ، فکر میکنید مصادیق انقلابی و ضدیت با فساد را در چه اقداماتی نشان خواهد داد؟
من در وهله اول باید عرض کنم که در تشکیل این مجلس موازین دموکراسی و انتخابات واقعی رعایت نشده، بنا بر این، در مورد "مجلس" بودن آن تردید زیادی وجود دارد. اما صرفنظر از این نکته، اینکه مجلس یازدهم خود را انقلابی خوانده، احتمالا به این معنی است که خود را به اهداف و آرمان‌های ملت ایران در انقلاب سال ۵۷ پایبند می‌داند. اگر چنین است باید متذکر شد که خواسته و شعار اول مردم ایران در انقلاب "آزادی" بود. اگر کسی یا نهادی خود را انقلابی بنامد باید به خواسته‌های مردم از انقلاب وفادار باشد و به آن خواسته‌ها باز گردد. آنچه طی سال‌ها پس از پیروزی انقلاب روی داده، دور شدن از اهداف اولیه انقلاب بوده است. اگر این مجلس خود را نه در حرف و شعار، بلکه در عمل و واقعیت طرفدار انقلاب مردم می‌داند باید به "آزادی" که خواسته اول مردم بوده اعتقاد داشته و احترام بگذارد. آزادی‌های سیاسی شامل آزادی بیان و قلم، آزادی احزاب واجتماعات و آزادی انتخابات است. آیا این مجلس اراده و توان آن را دارد که بستری برای فراهم شدن این آزادی‌ها فراهم کند؟ اگر می‌خواهد ضدفساد باشد، باز هم باید به آزادی‌ها متشبث شود. زیرا که فساد مولود طبیعی فضای بسته و فقدان آزادی‌ها است. در جامعه‌ای که آزادی وجود داشته باشد فساد رخت برمی‌بندد و امکان بروز و ظهور نمی‌یابد. گفته‌ی ملک‌المتکلمین خطیب آزادی‌خواه صدر مشروطیت اینست «ریشه‌ی هیچ فسادی قطع نمی‌شود مگر به تیشه‌ی آزادی»
*اکنون که مجلس یک دست، اصول‌گرا و هماهنگ با شورای نگهبان است چه اولویت‌هایی را سرلوحه اقدامات خویش قرار خواهد داد؟
اصولا مجالس شورای اسلامی همسو و همراه با شورای نگهبان بوده وهستند و تصویب اقتضائات نظام را در دستور دارند. فراموش نکنیم که پیمان برجام را با تمام اهمیت و ابعاد گسترده‌ی آن ظرف بیست دقیقه در مجلس قبلی تصویب کردند. یا در مسئله‌ی مهم افزایش قیمت بنزین با آن همه تبعات درمجلس قبلی هیچ تحرکی مشاهده نشد، این مجلس هم خارج از این روال نیست. ما هیچگاه ندیدیم طرحی مهم و اثرگذار در کار کشور از طرف نمایندگان ارائه شود.
*آیا فکر می‌کنید مجلس یازدهم با توجه به برخورداری از حمایت جناح حاکم می‌تواند طی چهارسال پیش رو در راس امور باشد؟
من تصور نمی‌کنم که حتی مجلس ششم هم هیچوقت در راس امور بوده باشد. در همان مجلس ششم هم دیدیم که دو لایحه، چگونه از برنامه کار مجلس کنار گذاشته شد.
*در اولین نطق رئیس مجلس یازدهم شاهد انتقاد جدی وی به دولت بودیم. در یک سال ونیم پیش رو که روحانی در راس قوه مجریه است پیش بینی شما از تعامل دو قوه چیست؟
انتقاد مجلس از دولت، یا دولت از مجلس فقط ناشی از رقابت‌ها و تضادها است و مقداری هم مربوط به کشمکش قدرت برای شرایط آینده است. البته ممکن است این رقابت‌ها گسترده‌تر شود. دغدغه‌ی منافع و مصالح ملی کمتر در این اختلافات به چشم می‌خورد.
*آیا استیضاح وزرا و از حد نصاب افتادن دولت را محتمل می‌دانید؟
احتمال چنین تحرکاتی در جهت به بن بست رساندن دولت با توجه به موقعیت حاضر و بحران‌های گوناگون بعید به نظر می‌رسد.
* در گشایش امور معیشتی مردم چشم‌انداز برنامه‌های مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟
تورم، گرانی، بیکاری و فقر فزاینده اوضاع معیشتی مردم را به شکل نگران کننده‌ای درآورده است. امور معیشتی فروکاهیده‌ی مردم به نابسامانی اقتصاد کشور گره خورده است. به باور من ویرانی وضع اقتصادی سال‌های اخیر چند علت اصلی دارد. اول واردات غیر ضروری و سودجوئی افرادی که با اقتصاد دلالی، تولید داخلی را نابود کرده‌اند. دوم فساد گسترده با ارقام نجومی و غارت منابع مالی کشور توسط افرادی معدود. سوم هزینه کردن ثروت و دارایی‌های کشور در راه‌های ناصواب و بالاخره تحریم‌های اقتصادی. آیا این مجلس در قد و قواره‌ای هست که این عوامل عمده را از پیش پای اقتصاد کشور بردارد؟
*نماینده یزد در مجلس یازدهم صراحتا به برخورد شدید مجلس با دولت اشاره کرده است. آیا به اعتقاد شما رهبری به مجلس یازدهم اجازه برخورد شدید با دولت را خواهد داد؟
همان طور که در پاسخ به یکی از سوالات قبلی عرض کردم، به نظر نمی‌رسد که در این شرایط بغرنج کشور و با توجه به این که یک سال بیشتر به پایان دوره ریاست جمهوری باقی نمانده است برخوردهای شدیدی را شاهد باشیم. ولی حالا می‌توان گفت امکان وقوع همه چیز هست.
*تحولات، مصوبات و مجموع وقایع مجلس یازدهم چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد داشت؟
حرف‌ها و روایات مختلفی به گوش می‌رسد که شاید انتخابات ریاست جمهوری در دوره آینده به گونه‌ای دیگری صورت پذیرد. باید صبر کرد و دید که آیا در این مجلس که به اذعان رسانه‌های رسمی، کمترین میزان مشارکت مردمی در شکل‌گیری آن وجود داشته، امکان تغییرات مهم، در انتخابات ریاست جمهوری، قابل تحقق خواهد بود؟