به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۹

گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان

خبرگزاری هرانا – امین صالحی زاده، پیام جیحونی، مرتضی وحدانی و احسان مجیدی پور، چهار تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان طی روزهای گذشته تاکنون با تودیع قرار آزاد شدند و تعدادی دیگر ازجمله جلال جعفری، محمد نظریان و ابراهیم ارمش کماکان در بازداشت بسر می‌برند. شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. هرانا پیشتر ضمن احراز هویت ۲۵ تن از بازداشت شدگان از بازداشت حدود ۴۰ شهروند در ارتباط با این اعتراضات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین صالحی زاده، پیام جیحونی، مرتضی وحدانی و احسان مجیدی پور، چهار تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان طی روزهای گذشته تاکنون آزاد شدند.

آزادی امین صالحی زاده، مرتضی وحدانی و احسان مجیدی پور با تودیع قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.
روز دوشنبه ۶ مردادماه مادر آقای جیحونی فوت کرد و فرند ایشان نهایتا امروز با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و قرار کفالت (دو فیش حقوقی) به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
گفته می‌شود تعدادی از معترضان بازداشت شده ازجمله پیام جیحونی، جلال جعفری، محمد نظریان و ابراهیم ارمش در جریان بازجویی‌ها توسط ماموران اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم و شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده یکی از بازداشت شدگان ضرب و شتم این افراد به حدی بوده که با گذشت چند روز از آزادی برخی از آنها کماکان جای کابل بر روی بدنشان مانده است.

شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

در پی برگزاری این تجمع روز یکشنبه ۲۹ تیرماه فرمانده انتظامی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تایید خبر بازداشت معترضان از آنها به عنوان “افراد محرک برای برپایی تجمع غیرقانونی و هنجارشکنانه” نام برد. این مقام انتظامی در ادامه بدون اشاره به شمار بازداشت شدگان و آخرین وضعیت آنها مدعی شد که «شنبه شب جمع زیادی از مردم بهبهان در یک اقدام خودجوش در محکومیت این تجمع ساختارشکنانه راهپیمایی کرده و خواستار برخورد با این افراد شدند.»

شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. هرانا صبح روز جمعه در گزارشی از بازداشت حدود ۳۰ شهروند در این خصوص خبر داد و گفت که احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان کماکان وجود دارد. با گذشت زمان مشخص شد که شب جمعه ۲۷ تیرماه تا شب پنج‌شنبه ۲ مرداد دستکم ۱۰ تن دیگر بازداشت شدند و شمار بازداشت شدگان به حدود ۴۰ تن افزایش پیدا کرد.
هرانا پیشتر طی چند گزارش هویت ۲۵ تن از شهروندان بازداشت شده در این تجمعات به نام‌های “محمد نظریان، جلال جعفری، ابراهیم ارمش، فرزانه انصاری فر، علی وفایی پور، محمد ابول پور، مجید ضامن پیشه، میثم اکبری، نرگس درم گزین، حسین جاویدان، علیرضا انصاری فر، احمد آخش، سامان رنگی، حجت شکوهی زاده، مهرداد آتش افروز، پیمان رسولی، محمد بهزاد نسب، احمدرضا انصاری فر، امین صالحی زاده، پیام جیحونی، مرتضی وحدانی، محمد شریعتی، زینب علیپور، احسان مجیدی پور و رضا خسروی” را احراز کرد.
از میان افراد بازداشت شده تا زمان تنظیم این گزارش دستکم ۳۲ تن ازجمله، زینب علیپور، علی وفایی پور، مجید ضامن پیشه، میثم اکبری، محمد ابول پور، احمدرضا انصاری فر، نرگس درم گزین، فرزانه انصاری فر، حسین جاویدان، پیمان رسولی، مهرداد آتش افروز، محمد بهزاد نسب، سامان رنگی، حجت شکوهی زاده، محمد شریعتی، رضا خسروی، احمد آخش، علیرضا انصاری فر، امین صالحی زاده، پیام جیحونی و مرتضی وحدانی آزاد شده‌اند.

وضعیت سایر بازداشت شدگان کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

از میان این شهروندان احسان مجیدی پور ۳۷ ساله، شغل کارگر،  و “امین صالحی زاده ۲۰ ساله، میزان تحصیلات پنجم ابتدایی، بیکار”، جلال جعفری، دارای مدرک کارشناسی حقوق، پیام جیحونی، ۳۲ ساله، متاهل، شاغل در مغازه ساندویچی، متاهل، زینب علیپور ۳۹ ساله، خانه‌دار،  ابراهیم ارمش ۳۳ ساله، علی وفایی پور ۲۴ ساله، نرگس درم گزین ۳۰ ساله، مهرداد آتش افروز، ۲۷ ساله، آرایشگر، مرتضی وحدانی، ۲۸ ساله، بیکار محمد بهزادی نسب، ۲۷ ساله، شغل آزاد، پیمان رسولی، ۳۴ ساله، مالک نمایشگاه خودرو، محمد ابول پور، ۲۶ ساله و کارگر پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان است که به تازگی از کار اخراج شده است. حسین جاودان نیز در کارواش مشغول به کار بوده و فرزانه انصاری فر خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ و عموی وی احمدرضا انصاری است. همچنین مادر آقای جیحونی سال‌ها پیش سکته کرده و به صورت فلج زندگی می‌کند و تنها پرستار وی پسرش بوده است.

از سوی دیگر روز پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹، در پی انتشار فراخوان مردمی برای شرکت در تجمعی در اعتراض به تداوم بازداشت دستگیرشدگان این تجمعات، نیروهای نظامی جهت جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی با حضور در خیابان‌های شهر، جو امنیتی شدیدی را به وجود آوردند.

در پی فراخوان‌های هفته پایانی تیرماه امسال برای حضور مردم در تجمعات اعتراضی روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه چند شهر کشور شاهد حضور سنگین نیروهای نظامی و امنیتی بودند. بهبهان ازجمله شهرهایی است که معترضان به خیابان آمدند.
معترضان در میدان بانک ملی بهبهان اعتراض خود را با سر دادن شعارهایی از جمله؛ “دشتی روحت شاد”، “خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله”، “بسیجی بی شرف”، “مرگ بر دیکتاتور”، “حکومت آخوندی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم”، “ایرانی بسه دیگه غیرت‌تو نشون بده”، “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران” و “ایرانی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” نشان دادند.

این تجمع مسالمت آمیز مردمی با حضور نیروهای امنیتی و نظامی جو امنیتی به خود گرفت. در جریان این تجمع نیروهای نظامی اقدام به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی کردند و سعی در متفرق کردن مردم و ممانعت از ادامه اعتراضات داشتند. همزمان محدودیت شدید دسترسی به اینترنت در استان خوزستان از آغاز تجمع شب پنجشنبه گزارش شد.

در جریان شکل گیری تجمعات اعتراضی مردمی در برخی شهرهای کشور، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور در میادین اصلی شهرها سعی در متفرق کردن مردم و جلوگیری از برگزاری تجمعات اعتراضی داشتند. در بلوار امامت مشهد و برخی خیابان‌های تهران، تبریز، ارومیه، رشت و شیراز حضور پرتعداد نیروهای نظامی و جو شدید امنیتی شدید گزارش شد. به دنبال فراخوان تجمع مردم بهبهان در ادامه تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه و جمعه ۲۷ تیرماه، خیابان‌های بهبهان با حضور نیروهای امنیتی و نظامی جو شدید امنیتی به خود گرفته است. مسیرهای منتهی به میدان بانک ملی از شب پنج‌شنبه ۲۶ تیر به وسیله موانع بتونی مسدود و حضور گستری ماموران نظامی در خیابان‌های مختلف شهر دیده شد.

سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی نیز روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت تعدادی از شهروندان در این استان، تحت عنوان «عوامل دعوت به اعتراضات» خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه اتهاماتی چون «جاسوسی علیه امنیت ملی و تلاش برای برهم زدن نظم عمومی از طریق فضای مجازی» به این شهروندان نسبت داده شده است. سازمان اطلاعات سپاه استان کرمانشاه نیز روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای خبر از بازداشت تعدادی از شهروندان در اسلام آباد غرب، تحت عنوان «لیدرهای اصلی دعوت به تجمع و آشوب» خبر داد.

میدان بانک ملی بهبهان، محل تجمعات شب گذشته مردم بهبهان، محل کشته شدن تعدادی از شهروندان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ ازجمله مهرداد و محمود دشتی نیا و فرزاد انصاری فر بوده است. فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در جریان این اعتراضات  در اثر اصابت گلوله به سرش جان خود را از دست داد. پیکر این جوان ۲۷ ساله چند روز بعد، پس از تحویل به خانواده در بهبهان به خاک سپرده شد.