به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۹

بهاره هدایت به ۴ سال و۸ ماه زندان محکوم شد

بهاره هدایت، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و زندانی سابق به جرم شرکت در تظاهرات در اعتراض به شلیک به هواپیمای اوکراین به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد. خانم هدایت در توییترش خبر داده که حکم دادگاه امروز به او ابلاغ شده است. او در اولین واکنش به این حکم نوشت: "اینها فقط حکم چند سال حبس و محرومیت است. اما آن ۱۷۶ نفر رفتند و دیگر برنمی‌گردند. کشته‌شده‌های آبان هم...#دادخواهی."

به گفته بهاره هدایت، او به اتهام اجتماع و تبانی برای شرکت در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران در اعتراض به انهدام هواپیمای اوکراین به چهار سال زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در توییتر به هشت ماه زندان محکوم شده است، که بیشترین مجازات یعنی چهار سال زندان قابل اجرا است.

او زمستان پارسال در اعتراض به شلیک سپاه به هواپیمای اوکراین همراه سایر دانشجویان تجمع کرد و دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ به حراست دانشگاه تهران احضار شد. اما بعدا دوستانش گزارش دادند که "او را در دفتر حراست دانشگاه کتک زده‌اند، با زور سوار ماشین کرده و به بازداشتگاه وزرا برده‌اند".

او در اعتراض به "ضرب و شتم هنگام بازداشت" در زندان قرچک ورامین اعتصاب غذا کرد. بهاره هدایت بعد از مدتی بازداشت شد و تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد بود.

دادگاه این فعال دانشجویی هفته پیش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار و حکم او امروز، شنبه چهارم مرداد ابلاغ شده است.

همچنین خانم هدایت در این حکم به دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و سه ماه خدمت در آسایشگاه سالمندان محکوم شده است.

خانم هدایت وقتی بعد از هفت سال از زندان آزاد شد، وارد دانشگاه تهران شد تا رشته علوم سیاسی را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهد.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (شاخه علامه) در جریان رویدادهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دی‌ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.

او اسفند سال ۱۳۹۰ زمانی که زندان بود جایزه هرالد ادلستام سوئد را به دلیل "شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت فعالانه در برابر نقض حقوق بشر در ایران" دریافت کرد.

بی بی سی  فارسی