به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۳۰، ۱۳۹۹

جشن پنجاه سالگی بهشت زهرا

واکنش‌ها به کیک تولد ۵۰ سالگی قبرستان 'بهشت زهرا'
در این عکس حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به همراه پیروز حناچی، شهردار تهران و شماری دیگر از اعضای شورای شهر کیک تولد ۵۰ سالگی بهشت زهرا را می‌برند

این عکس که از دیروز در حال بازنشر در شبکه‌های اجتماعی بوده، واکنش‌های زیادی داشته است. شماری از خوردن کیک تولد یک قبرستان که نماد مرگ است، ابراز تعجب کرده‌اند.

علیرضا شیرازی، برنامه‌نویس و از مدیران آی‌تی نوشته است: "وسط این وضعیت کشور دوستان رفتند تولد پنجاه سالگی بهشت زهرا را گرفتند... تولد پنجاه سالگی یه قبرستون حتی برای مردگان خوابیده در آن مهم نیست."

مهدی جامی، روزنامه‎‌نگار نوشته است: "جای خمینی بیشتر خالی است که حضورش را با سخنرانی در همین قبرستان شروع کرد و گفت این شاه فقط قبرستان‌های ما را آباد کرد. الان بود از آن حرف‌اش شرمنده می‌شد. هم آباد کردند هم برایش کیک می برند!"

حسین دهباشی، نویسنده و مورخ نوشت: "در مملکتی که هرکه بمیرد می‌گویند 'راحت شد! ' نکند انتظار دارید که برای زندگان جشن بگیرند!"

شماری هم در شرایط شیوع کرونا در ایران و بالارفتن آمار مرگ به سختکوشی کارکنان بهشت زهرا اشاره کرده‌اند و گفته‌اند در حاشیه این جشن از آنها قدردانی شده است.

کاربری به نام شلبی نوشت: "توی سخت‌ترین روزای کاری بهشت زهرا یه مراسمی برگزار شد برای ۵۰ سالگی این قبرستون، انتقاداتی بهش هست و شاید زمان مناسبی نبود برای برگزاریش، اما طبق اخبار رسیده از کارمندای بهشت‌زهرا که هیچ وقت جلوی صحنه نبودن تقدیر و تشکر شده. بیشتر هوای این بنده‌های خدا رو داشته باشید."

در ایران به خاطر شیوع شدید کرونا توصیه شده که مردم مراسم عروسی و عزا و گردهمایی را لغو کنند. عده زیادی به این تناقض اشاره کرده و گفته‌اند مسئولان خودشان دور هم جمع می‌شوند که این نشانه خوبی نیست.

شمار بیشتری هم این موضوع را یادآوری کرده‌اند که مردم به خاطر از دست دادن اقوامشان عزادار هستند و این زمان مناسبی برای جشن تولد بهشت زهرا نبوده است.

فاطمه میر نوشت: "زخم خوردیم از رقیبان، از رفیقان بیشتر... تو این اوضاع که روزانه چندین نفر به خاطر کرونا راهی بهشت زهرا میشن ،جشن تولد گرفتنتون چیه دیگه؟"

محمد آقازاده، روزنامه‌نگار در ایران اما به جنبه منفی جمع شدن در بهشت زهرا اشاره کرده است: "آقایان در شرایطی که مردم از ترس مرگ بخاطر کرونا کلافه و افسرده‌اند جشن تولد بهشت زهرا می‌گیرند، جشن مرگ در حالی که طفل شادی را در زندگی‌مان خیلی وقت است گم کرده‌ایم. کاش با خبر شویم عقل به خواب رفته بیدار شده است، شاید مطالبه رویای تحقق‌ناپذیر داریم."

کاربری به نام سید نوشت: "برای بهشت زهرا تولد گرفتند و کیک بریدند! اولویت‌ها کاملا مشخص هست."