به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۹

مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای ماهان؛

ایران «این رخداد را بی‌پاسخ نمی‌گذارد» 
 وزیر خارجه ایران، روز جمعه ۳ مرداد در پی مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه، ایالات متحده را به «قانون‌شکنی» متهم کرد. همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران و سخنگوی شورای نگهبان نیز تاکید کردند که جمهوری اسلامی این رخداد را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و لازم است به اقدام متقابل دست بزند. شماری از مسافران پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که عازم بیروت بودند در این حادثه آسیب دیدند که علت آن واکنش خلبان ایرانی برای احتراز از تصادم با جت آمریکایی بود.

اطلاعیه هواپیمایی ماهان در توضیح رخداد می‌گوید: «خلبان این پرواز بر اساس قوانین و مقررات هوانوردی... پس از دریافت اخطار TCAS مبنی بر کاهش فوری ارتفاع، بلافاصله شروع به کم کردن ارتفاع کرد و به دلیل اینکه هواپیما در وضعیت ثبات قرار داشته و مسافران مجاز به باز کردن کمربندها بوده‌اند، [این امر]، منجر به آسیب به تعدادی از مسافران و خدمه پرواز... شد.»

تصویری آرشیوی از یک فروند جنگنده اف-۱۵ ارتش ایالات متجده
بیشتر در این باره:
آمریکا مواجهه جنگنده خود با پرواز ماهان را تایید کرد؛ «فاصله ایمن رعایت شده بود»
ارتش آمریکا مواجهه جنگنده خود با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه را تایید کرده، اما در عین حال تاکید داشت که جت اف-۱۵ آمریکایی فاصله ایمن را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود.

با این حال وزیر خارجه ایران در نوشته‌ای توییتری عنوان کرد که آمریکا جان مسافران را به خطر انداخته است.

آقای ظریف با اشاره به حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نوشت: «ایالات متحده سرزمین یک کشور دیگر را به طور غیرقانونی اشغال می‌کند و سپس یک پرواز مسافربری برنامه‌ریزی‌شده را مورد تعرض قرار می‌دهد و مسافران بی‌گناه غیرنظامی را به خطر می‌اندازد.»

وی در انتهای این توییت تاکید کرد که «این قانون‌شکنی‌ها قبل از آن‌ که فاجعه بیافریند، باید متوقف شود.»

ارتش آمریکا می‌گوید، پس از عبور هواپیمای مسافربری ماهان از نزدیکی پایگاه نظامی تنف در سوریه که نیروهای آمریکایی آنجا مستقر هستند، یک جت اف-۱۵ ایالات متحده عملیات شناسایی انجام داد، اما در این عملیاتمعیارهای معمول رعایت شد و جنگنده آمریکایی فاصله ایمن را رعایت کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به اظهارات مقامات نظامی آمریکا، آن را نشانه «قبول مسئولیت ایجاد خطر» برای هواپیمای مسافربری ماهان دانست و گفت که تهران «این اقدام ماجراجویانه و خطرناک را به شدت محکوم کرده و آن را ناقض حقوق بین‌الملل هوانوردی و مخل صلح و امنیت منطقه می‌داند».

به گفته وی، «هیچ کس به آمریکا چنین اجازه‌ای نداده است که هواپیماهای مسافربری را به وسیله جنگنده‌های نظامی خود روی آسمان بازرسی کند و چنین کاری هم غیرقانونی، هم خطرناک و هم بازی با جان انسان‌های بی‌گناه است، به خصوص که برخلاف ادعای انجام شده، فاصله امن اصلا رعایت نشده است».

این مقام ایرانی در نهایت هشدار داد که جمهوری اسلامی «در زمان خود به هر حرکت نابخردانه واکنش قاطع و مناسب نشان خواهد داد».

همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز اقدام ارتش آمریکا را «تروریستی» نامید و گفت که ایران علاوه بر پی‌گیری حقوقی باید دست به «اقدام متقابل» بزند.

وی در توییتر نوشت: «در مقابل تخلفات کشورها علاوه بر پیگیری حقوقی، لازم است از اقدام متقابل نیز استفاده شود چرا که ذات اقدامات حقوقی مستلزم طی زمان طولانی است.»


فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام در بیانیه خود عنوان کرده که اقدام جنگنده آمریکایی «برای اطمینان از ایمنی پرسنل ائتلاف» در پایگاه تنف بوده است.

این بیانیه می‌گوید: «هنگامی که خلبان اف-۱۵ این هواپیما را به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر شناسایی کرد، از آن فاصله گرفت. و این اقدام با رعایت استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ایران به زودی طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود نسبت به این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام خواهد کرد.

به گفته این خبرگزاری، نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.