به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۹

اجرای حکم اعدام سه متهم اعتراضات آبان ماه 'متوقف شد'

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی؛ دو نفر از این متهمان به ترکیه فرار کرده بودند، اما ماموران پلیس در ترکیه آنها را به ایران تحویل داد
وکلای سه جوان محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ اعلام کرده‌اند که اجرای حکم موکلان آنها فعلا متوقف شده و قرار است پرونده آنان دوباره بررسی شود. چهار وکیل در اطلاعیه‌ای مشترک که خبرگزاری قوه قضائیه ایران هم آن را منتشر کرده، گفته‌اند که دیوان عالی ایران درخواست بررسی مجدد پرونده را پذیرفته و آن را به یکی از شعبه‌های دیوان عالی ارجاع داده است. بابک پاک‌نیا، یکی از وکلای پرونده هم در توییتر این خبر را تایید کرده است.

خبرگزاری ایسنا متنی را به نقل از وکلای پرونده منتشر کرده که در آن گفته شده: "باتوجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی در حال حاضر اجرای حکم اعدام موکلین تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف می‌باشد."

#اعدام نکنید؛ راهپیمایی میلیونی در خیابان توییتر
حمایت ترامپ: 'اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد'
در رویدادی بی‌سابقه در شبکه‌های اجتماعی هزاران نفر از سراسر جهان، میلیون‌ها بار با استفاده از هشتگ "اعدام نکنید" خواستار توقف حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شده بودند.

بعد از کمپین گسترده #اعدام_نکنید وکلا روز چهارشنبه ۲۵ تیر اعلام کردند که اجازه یافته‌اند پرونده متهمان را ببینند. در حالی که آنها گفته بودند در طول دادرسی هیچ اطلاعاتی به آنها داده نشده بوده تا بتوانند از این سه نفر دفاع کنند.

حکم اعدام این سه نفر به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی تأیید شده و برای اجرا به دایره احکام سپرده شده است هر چند سخنگوی قوه قضاییه گفته است که این حکم ممکن است با دخالت رئیس این قوه بازنگری و متوقف شود.

وکلا ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند رای صادر شده را تغییر دهند. آنها در اطلاعیه‌شان گفته‌اند " از آنجایی که یکی از قضات دیوان عالی کشور در شعبه رسیدگی کننده هم قبلا مخالف رای صادره بوده" این امید را دارند که رای نهایی تغییر کند.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی چه بوده است؟
شماری از کاربران توییتر در واکنش به این خبر از توقف اجرای حکم ابراز خوشحالی کرده‌اند هرچند تاکید کرده‌اند که آنان خواستار آزادی این سه نفر هستند نه فقط توقف اجرای حکم.

عده زیادی هم خبر خبرگزاری هرانا را بازنشر می‌کنند که در آن گفته شده سه زندانی دیگر در زندان ارومیه برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

هرانا، نهاد خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران یکشنبه ۲۹ تیرماه گزارش داده که دو زندانی به نام‌های اسدالله کشاوز و بیت‌الله مطلبی و یک زندانی دیگر از بند جوانان برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

اتهامات این سه نفر چه بوده است؟
این بازداشت‌شدگان سوم اسفند ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام‌هایی از جمله "مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران" و "محاربه" به اعدام محکوم شده بودند. امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در این دادگاه همچنین به "سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب" به تحمل زندان و شلاق محکوم شدند.

بابک پاک‌نیا، یکی از وکلای متهمان بعد از صدور حکم اعدام و زمانی که به پرونده دسترسی پیدا کرد، گفت که در پرونده "ایرادهای فاحش بسیار" پیدا کرده که بر اساس آنها مطمئن است اگر پرونده به یک قاضی مستقل سپرده شود، "قطعا حکم نقض خواهد شد."

به گفته آقای پاک‌نیا، "متهمان برخلاف ادعاها هیچ سلاحی نداشته‌اند". او تایید کرده که موکلانش در حوادث آبان ماه حضور داشته‌اند اما جز اعتراف سندی علیه آنها وجود ندارد. آقای پاک‌نیا گفته باید دوربین‌های مداربسته بررسی شود و میان جرم و مجازات تناسب وجود داشته باشد.

همچنین به گفته این وکیل، در مرحله تحقیقات مقدماتی "برخلاف مقررات" اصلا وکیلی حضور نداشته و "همین یک تخلف کافی است که حکم نقض شود."

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده که بعد از بازداشت امیرحسین مرادی، این دو نفر به ترکیه فرار کرده بودند، اما ماموران پلیس در ترکیه آنها را به ایران تحویل دادند.

بی بی سی  فارسی