به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۹

سازمان محیط زیست درباره وقف اراضی دماوند:

حتی یک سانتیمتر از دماوند قابل واگذاری نیست
معاون سازمان محیط زیست ایران با تاکید بر اینکه حتی یک سانتیمتر از کوه دماوند قابل واگذاری نیست، گفت از طریق رئيس قوه قضائیه پیگیر موضوع وقف بخشی از اراضی کوه دماوند خواهیم شد. کیومرث کلانتری روز دوشنبه ششم مرداد به خبرگزاری ایرنا گفته که سازمان جنگل‌ها به وقف دماوند نیز اعتراض کرده است.

او گفت در جریان وقف دماوند «هیچ گونه مکاتبه یا نظرخواهی از سازمان محیط زیست نشده» و او خبر وقف را از طریق فضای مجازی شنیده است.

روزنامه همشهری چاپ تهران روز یکشنبه خبر داده بود که یک قسمت از ۱۱ قسمت کوه دماوند به تملک سازمان اوقاف درآمده است.

به نوشته همشهری، در جریان ثبت سند برای قله دماوند و ۱۸ هزار هکتار از اراضی کوهپایه‌ای آن، با موافقت دیوان عالی کشور برای یک بخش از این اراضی «سند وقفی» به نام اداره اوقاف صادر شده است.

پس از انتشار این گزارش، صادق سعادتیان، معاون سازمان ثبت اسناد با تایید واگذاری برخی اراضی به سازمان اوقاف گفت این اراضی در محدوده ملارد است و «با قله دماوند فاصله زیادی دارد».

سازمان اوقاف ایران از نظر چارت اداری زیر نظر وزارت ارشاد قرار دارد ولی انتصاب رئيس آن باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران برسد.

دیوان عالی کشور پیش از این هم در یک پرونده دیگر، با رد شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران رای داد که پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق‌مشهد، معروف به جنگل سفید، وقف شود.

در این پرونده نیز محسن موسوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته است که با اعمال ماده ۴۷۷ این پرونده مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.

دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین کوه ایران محسوب می‌شود و از سال ۸۷ نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

رادیو فردا