به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۹

رهبر ایران در حضور نخست‌وزیر عراق تهدید کرد انتقام قاسم سلیمانی را از آمریکا می‌گیرد

خامنه‌ای در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق 
خامنه‌ای: قتل سلیمانی را فراموش نکردیم، قطعا به آمریکایی‌ها ضربه می‌زنیم
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز سه‌شنبه 21 ژوئیه 2020 در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشورش کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس را فراموش نکرده و «و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.»

قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس، نائب رئیس شورای حشد الشعبی عراق شامگاه سوم ژانویه 2020 در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد و در پی حمله پهپادی آمریکا کشته شد.

رهبر ایران در اولین دیدار رسمی خود پس از کرونا، خطاب به نخست‌وزیر عراق گفت: « آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست...جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.»

پیش از این و در اقدامی که می‌تواند پایان دوران مرزهای باز تعبیر شود، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق ورود اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران به خاک عراق را منوط به دریافت ویزای رسمی این کشور کرده بود.

منابع نزدیک به وزارت امور خارجه عراق در آن زمان گزارش کردند نخست‌وزیر این کشور دستور اکید صادر کرده همه شخصیات‌های خارجی همه کشورهای دیگر اعم از اینکه سیاسی یا نظامی باشند و باید به صورت رسمی ویزای این کشور را دریافت کرده و با این ویزا وارد خاک عراق شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، او را تروریست شماره یک جهان خواند که شخصا دستور از میان برداشته شدنش را داده است. ترامپ گفت که سلیمانی باعث کشته شدن هزاران آمریکایی شده و باید سال‌ها پیش از میان برداشته می‌شد.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران در طی سال‌های گذشته با اعزام نیروی ایرانی، عراقی، افغان و پاکستانی و دیگر نیروهای شبه‌نظامی طرفدار ایران به سوریه، در سرکوب و به خشونت کشاندن اعتراضات مردم این کشور که در ابتدا به شکل مسالمت‌آمیزی آغاز شد، نقش مستقیم ایفا کرد.

العربیه / رادیو فردا