به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۹

آلمان پیشنهاد بازگرداندن روسیه به گروه هفت را رد کرد

در این تصویر از سال ۲۰۱۸ رهبران روسیه، فرانسه، آلمان و آمریکا در گرامیداشت آتش‌بس ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ در پاریس
پس از مطرح‌شدن پیشنهادی از سوی دونالد ترامپ مبنی بر بازگرداندن دوباره روسیه به گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان، آلمان این پیشنهاد را رد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگو با روزنامه‌های راینشه‌پست و گنرال‌آنزایگر بن، گفته «دلیل کنار گذاشتن روسیه [از گروه هفت] الحاق شبه‌جزیره کریمه [اوکراین] و دخالت در شرق اوکراین بود».

آقای ماس افزوده «تا زمانی که این موضوع راه‌حلی پیدا نکرده، من اقبالی به بازگرداندن [روسیه] نمی‌بینم».

در ۱۲ خرداد ماه کاخ کرملین روسیه گفته بود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با ولادیمیر پوتین تماس گرفته تا او را در جریان پیشنهاد برگزاری نشست گروه هفت با حضور شماری دیگر از کشورها از جمله روسیه، بگذارد.

ترامپ همچنین خواستار آن شد که کشورهایی مانند استرالیا، کره جنوبی و هند هم به نشست پیش‌روی سران گروه هفت دعوت شوند.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین در مورد نشست گروه هفت؛ مخالفت‌ها با بازگشت روسیه
دو روز بعد آقای ترامپ خود گفت اگر آقای پوتین در نشست گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان، شرکت داشته باشد حل مسائل مختلف آسان‌تر خواهد بود. او از جمله به مسئله مورد اشاره وزیر خارجه آلمان پرداخته بود یعنی مسائل مربوط به اوکراین و اظهار کرده بود کشورهای صنعتی به‌رغم سیاست‌های روسیه، به گفت‌وگو با مسکو نیاز دارند.

پیش از این البته شماری از دیگر اعضای گروه هفت نیز با حضور روسیه در اجلاس این گروه مخالفت کرده بودند. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفته بود هر تلاشی برای بازگرداندن روسیه به گروه با وتوی لندن روبه‌رو خواهد شد و نخست‌وزیر کانادا نیز گفته بود این موضوع برای اتاوا قابل قبول نیست.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز می‌گوید روابط با روسیه در حال حاضر «از بسیاری ابعاد» سخت و پیچیده است.

ماس اما می‌گوید «روسیه خود می‌تواند به باز شدن درها بیشترین کمک را بکند». وزیر خارجه آلمان همچنین با تاکید بر نقش گروه هفت و گروه ۲۰ که روسیه عضو آن است، گفته دیگر نیازی به گروه ۱۱ و ۱۲ و مانند این‌ها نیست.

وزیر خارجه آلمان همچنین خواستار کمک روسیه به حل بحران و مناقشات در سوریه، لیبی و اوکراین شده‌است.

روسیه در بازه‌ای از زمان عضو گروه هفت بود -گروهی که در آن زمان گروه هشت نامیده می‌شد- و اعضای آن عبارت هستند از آمریکا، آلمان، بریتانیا، کانادا، ژاپن، فرانسه و ایتالیا. با این حال پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین توسط مسکو و رخدادها و مسائل پیرامون آن، روسیه از گروه کنار گذاشته شد.

رادیو فردا