به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۹

با وجود کرونا: عاشورا تعطیل‌بردار نیست

در حالی که بر اساس آمارهای روز جمعه سوم مرداد ۲۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و نگرانی نسبت به بدتر شدن وضعیت این همه‌گیری شدت یافته است. حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری عاشورا تاکید کرد و گفت به دلیل بهره‌های فراوان معنوی آن برای جامعه، نمی‌توان از آن چشم پوشید.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز جمعه سوم مرداد درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور گفت از دیروز تا امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۲۸۶ هزار و ۵۲۳ نفر رسیده است. با فوت ۲۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

با وجود این آمارها، رییس جمهوری ایران گفته:

« توسل به ائمه و به خصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آیین‌های مرتبط با سوگواری محرم یک نیاز روحی غیرقابل انکار و برگزاری آن یک ضرورت قطعی است.»

روحانی با اشاره به تجربه ماه رمضان که آن را «موثر» خواند، گفته باید دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر طراحی شود:

«قطعا اطلاع‌رسانی و اقناع مردم بر اساس پیوست رسانه‌ای که کمیته اطلاع‌رسانی در این زمینه تهیه می‌کند، موثر خواهد بود.»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز در جلسه امروز ستاد استانی مدیریت ویروس کرونا در استانداری خراسان شمالی گفت بازه زمانی که برای کشف یک واکسن هفت سال است، اما با توجه به شدت این بیماری بازه زمانی ۱۸ ماه تا دو سال در نظر گرفته می‌شود.

حریرچی تاکید کرده تا زمانی که واکسن موثر کشف نشود ناچار به زندگی با این ویروس هستیم و باید ابتلا به ویروس کرونا را به حداقل رساند و به تاخیر انداخت.

معاون کل وزارت بهداشت، پنج‌شنبه ۲ مرداد در گفت‌وگو با شبکه خبر از مردم خواسته بود برای ترویج بیشتر پوشیدن ماسک، در ماه‌های ماه‌های محرم و صفر، ماسک نذر کنند و از مراجع‌ دینی خواست مردم را در این زمینه تشویق کنند.

سلب مسوولیت از دولت
روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شده علت موج دوباره شیوع این بیماری در برخی مناطق کشور، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده، بلکه عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌ها در نتیجه ایجاد این تصور که ویروس ضعیف شده عامل آن بوده است. او همچنین برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداری‌ها را عامل موج دوباره کرونا دانسته است.

این در حالی است که شیوع موج جدید ابتلا به کرونا در فاصله کوتاهی پس از برداشتن محدودیت‌های اجتماعی و بازگشایی مشاغل و برقراری مجدد طرح ترافیک، نشان می‌دهد که علاوه بر فراهم نبودن شرایط برای کنترل شیوع بیماری و نبود حمایت‌های دولتی در زمینه رفع بحران‌های اقتصادی ناشی از آن، مردم هم بازگشایی‌ها را به معنای رفع خطر بیماری و کنترل آن گرفته‌اند.

روحانی برنامه ستاد ملی مقابله کرونا برای مبارزه با موج دوم شیوع را دو سیاست اصلی استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده عمومی و پرخطر از جمله محل‌های کسب و کار با نظارت دقیق بر اجرای این دستورالعمل‌ها و همچنین ممنوعیت اجتماعات و تجمع‌ها و برگزاری مراسم شادی و عزا و مهمانی‌ها معرفی کرده است. او برنامه‌ای برای برقراری محدودیت‌های بیشتر یا حمایت‌های اقتصادی در صورت اعمال چینین محدودیت‌هایی ارائه نکرده است.

رییس جمهوری ایران همچنین گفته بعد از گذشت یکی دو هفته، ارزیابی‌ها، حکایت از شیب نزولی شیوع در بسیاری از استان‌های کشور دارد و این کاهش نتیجه اجرای گسترده‌تر پروتکل‌ها و استفاده تعداد بیشتری از مردم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات بوده است.

این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، امروز جمعه سوم مرداد، همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید: راهبرد قضا و قدری دولت: خوش‌بینی به «ایمنی جمعی»

۱۳ استان در ایران هم در وضعیت هشدار قرار دارند. استان کهگیلویه و بویراحمد و استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری در کشور، این استان‌ها هیچ خیزی را تجربه نکرده بودند اما اکنون روند بستری در استان‌ها شیب صعودی دارد. در کهگیلویه و بویراحمد میانگین بستری روزانه طی دو ماه گذشته به چهار برابر رسیده و در شهرستان گچساران میزان بستری روزانه ۱۰ برابر شده است.

در سیستان و بلوچستان، سه شهرستان وضعیت قرمز و دو شهرستان وضعیت هشدار دارند. در شهرستان‌های زابل و زاهدان نیز موارد بستری طی هفته گذشته به بیش از پنج برابر رسیده است.

استمرار سفرهای تابستانی با وجود هشدارها
با وجود آمارهای نگران کننده گزارش‌های خبرگزاری‌های رسمی حکایت از استمرار سفرهای تابستانی در استان‌های در معرض خطر یا با وضعیت قرمز دارند.

به دنبال انتشار عکس‌هایی از سفر گردشگران به لرستان، امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان گفته سعی بر آن بوده تا با کنترل و نظارت بر آژانس‌ها از برگزاری تورها جلوگیری شود و به تمام آژانس‌های مسافرتی اعلام شدع اجازه برگزاری تورهای گردشگری و ورود گردشگران از سایر استان‌ها را ندارند.

همچنین اجازه خروج مسافران از استان داده نمی‌شود، چراکه هر نوع رفت و آمد مسافران در قالب تور و حتی انفرادی به استان و خارج از استان لرستان می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا شود.

 قاسمی گفته تصاویری که از لرستان و حضور گردشگران در طبیعت و آبشارها منتشر شده، می‌تواند متعلق به هفته‌های گذشته باشد و طی چند روز گذشته که لرستان به عنوان استان قرمز در خصوص شیوع کرونا معرفی شده جلوی برگزاری تورها گرفته شده است.

به گفته قاسمی نمی‌توان جلوی حضور خانواده‌ها و گردشگرانی که به صورت انفرادی می‌آیند را گرفت، زیرا هنوز تردد جاده‌ای به استان لرستان محدود نشده است.

رادیو زمانه