به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۹

تداوم اعتصاب غذای زرتشت احمدی راغب در زندان تهران بزرگ

۳۴ روز از اعتصاب غذا با افت فشار خون 
خبرگزاری هرانا – زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی محبوس در زندان تهران بزرگ امروز شنبه ۲۸ تیرماه با گذشت ۳۴ روز از اعتصاب غذا با افت فشار خون و ضعف جسمانی شدید مواجه است. آقای احمدی راغب روز دوشنبه ۲۶ خردادماه پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل حبس بازداشت و اقدام به اعتصاب غذا کرد. بازداشت این فعال مدنی در حالی صورت گرفت که وی پیشتر در این خصوص درخواست تجدیدنظرخواهی کرده و با گذشت ۳ سال به درخواست او پاسخی داده نشد. زرتشت احمدی راغب در اردیبهشت ۹۶ توسط دادگاه انقلاب شهریار به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹، زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی محبوس در زندان تهران بزرگ با گذشت ۳۴ روز از اعتصاب غذا با افت فشار خون و ضعف جسمانی شدید مواجه است.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای احمدی راغب به هرانا گفت: “در زندان تهران بزرگ حتی یک ترازو هم وجود ندارد و با توجه به ضعف شدید آقای احمدی راغب، ایشان حتما وزن زیادی هم از دست داده‌اند که دقیق مشخص نیست. هر بار که فردی بخواهد خود را وزن کند، از باسکول موجود در زندان که برای وزن کردن سیب زمینی و پیاز و … است، استفاده می‌شود. اما این باسکول اصلا برای وزن کردن جسم زیر ۱۰۰ کیلوگرم مناسب نیست و خطای اندازه گیری دارد و با استناد به آن زرتشت احمدی راغب ۸ کیلوگرم وزن از دست داده است”.
زرتشت احمدی راغب در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹ پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل حبس بازداشت شد. وی از زمان بازداشت و در اعتراض به عدم رعایت روند قانونی در پرونده خود و پرونده‌سازی ‌های مکرر نهادهای امنیتی علیه وی اعتصاب غذا کرد.

آقای احمدی راغب پیشتر طی ابلاغیه ای که در تاریخ ۲۳ خردادماه ۹۹ صادر و به صورت الکترونیک به وی ابلاغ شد، به او گفته شد که ظرف ۱۰ روز از زمان ابلاغ خود را به شعبه ۴ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار معرفی کند.

احضار آقای احمدی راغب جهت تحمل حبس از بابت این پرونده در حالی صورت گرفت که وی پیشتر در این خصوص درخواست تجدیدنظرخواهی کرده بود و با گذشت ۳ سال به درخواست او پاسخی داده نشد. زرتشت احمدی راغب پیشتر در تاریخ ۲۳ آبان ۹۵ در منزل شخصی خود در شهریار توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای احمدی راغب در تاریخ ۲۳ آذرماه به سالن ۱ بند ۴ زندان اوین منتقل شده و نهایتا در تاریخ ۱۹ دیماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او نهایتا در اردیبهشت ۹۶ توسط دادگاه انقلاب شهریار به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.