به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۹

اعتراضات بهبهان؛

انتقال فرزانه انصاری فر و نرگس درم گزین به زندان اهواز 
خبرگزاری هرانا – فرزانه انصاری فر و نرگس درم گزین دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان شب گذشته به زندان اهواز منتقل شدند. علیرضا انصاری فر و احمد آخش نیز شب گذشته آزاد شده‌اند. وضعیت سایر بازداشت شدگان کمکان در دست بررسی است. شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. شمار زیادی از شهروندان در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. تحقیقات میدانی هرانا نشان می‌دهد که حدود ۳۰ شهروند در این خصوص دستگیر شدند و احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان کماکان وجود دارد. هرانا پیشتر هویت ۱۵ از بازداشت شدگان این تجمع را احراز کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزانه انصاری فر و نرگس درم گزین دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان شب گذشته به زندان اهواز منتقل شدند.

علیرضا انصاری فر و احمد آخش نیز شب گذشته آزاد شده‌اند. وضعیت سایر بازداشت شدگان کمکان در دست بررسی است.
شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

در پی برگزاری این تجمع فرماندهی انتظامی شهرستان بهبهان طی اطلاعیه‌ای اعتراضات ضد دولتی را “تحرکات مذبوحانه” خواند و گفت با آن “برخورد قاطع” خواهد کرد.

شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. هرانا صبح روز جمعه در گزارشی از بازداشت حدود ۳۰ شهروند در این خصوص خبر داد و گفت که احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان کماکان وجود دارد.
هویت ۱۵ تن از این شهروندان به نام‌های “نرگس درم گزین، علی وفایی پور، حسین جاویدان، محمد ابول پور، سامان رنگی، حجت شکوهی، محمد بهزادی، علیرضا انصاری فر، احمد آخش، پیمان رسولی، مجید ضامن پیشه، میثم اکبری، محمد شریعتی  فرزانه انصاری فر و رضا خسروی” توسط هرانا احراز شده است. از میان این افراد تاکنون علیرضا انصاری فر آزاد شده است.
بازداشت سامان رنگی، حجت شکوهی و محمد بهزادی روز جمعه ۲۷ تیرماه در پارک محله زندگی خود (کوی پلیس) توسط نیروهای امنیتی صورت گرفت. صبح روز جمعه ۲۷ تیرماه نیز نرگس درم گزین، احمد آخش، پیمان رسولی و مجید ضامن پیشه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در بهبهان بازداشت شدند. همچنین فرزانه انصاری فر، رضا خسروی، علی وفایی پور، حسین جاویدان، محمد ابول پور، میثم اکبری و محمد شریعتی شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه در جریان تجمع بازداشت شده‌اند. همچنین علیرضا انصاری فر صبح جمعه برای پیگیری وضعیت فرزانه انصاری فر، دخترعموی خود به دفتر فرماندهی پلیس شهرستان بهبهان رفت و پس از بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

از میان این شهروندان محمد بهزادی نسب، ۲۷ ساله و به شغل آزاد اشتغال دارد. محمد ابول پور نیز ۲۶ ساله و کارگر پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان است که به تازگی از کار اخراج شده است. حسین جاودان نیز در کارواش مشغول به کار بوده، علی وفایی پور ۲۴ ساله و نرگس درم گزین ۳۰ ساله است. فرزانه انصاری فر نیز خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ است. یک منبع نزدیک به خانواده آقای رسولی پیشتر در خصوص بازداشت وی به هرانا گفت: “پیمان رسولی حتی در تجمع دیشب نیز حضور نداشت. اما صبح روز جمعه ماموران اطلاعات به خانه آنها ریختند و پیمان را بردند”. پیمان رسولی، ۳۴ ساله و دارای مدرک دیپلم و مالک نمایشگاه خودرو است.

در پی فراخوان‌های هفته گذشته برای حضور مردم در تجمعات اعتراضی روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه چند شهر کشور شاهد حضور سنگین نیروهای نظامی و امنیتی بودند. بهبهان ازجمله شهرهایی است که معترضان به خیابان آمدند.
معترضان در میدان بانک ملی بهبهان اعتراض خود را با سر دادن شعارهایی از جمله؛ “دشتی روحت شاد”، “خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله”، “بسیجی بی شرف”، “مرگ بر دیکتاتور”، “حکومت آخوندی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم”، “ایرانی بسه دیگه غیرت‌تو نشون بده”، “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران” و “ایرانی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” نشان دادند.

این تجمع مسالمت آمیز مردمی با حضور نیروهای امنیتی و نظامی جو امنیتی به خود گرفت. در جریان این تجمع نیروهای نظامی اقدام به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی کردند و سعی در متفرق کردن مردم و ممانعت از ادامه اعتراضات داشتند. همزمان محدودیت شدید دسترسی به اینترنت در استان خوزستان از آغاز تجمع شب پنجشنبه گزارش شد.

در جریان شکل گیری تجمعات اعتراضی مردمی در برخی شهرهای کشور، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور در میادین اصلی شهرها سعی در متفرق کردن مردم و جلوگیری از برگزاری تجمعات اعتراضی داشتند. در بلوار امامت مشهد و برخی خیابان‌های تهران، تبریز، ارومیه، رشت و شیراز حضور پرتعداد نیروهای نظامی و جو شدید امنیتی شدید گزارش شد. به دنبال فراخوان تجمع مردم بهبهان در ادامه تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه و جمعه ۲۷ تیرماه، خیابان‌های بهبهان با حضور نیروهای امنیتی و نظامی، جو شدید امنیتی به خود گرفته است. مسیرهای منتهی به میدان بانک ملی از شب گذشته به وسیله موانع بتونی مسدود و حضور گستری ماموران نظامی در خیابان های مختلف شهر دیده می شود.

سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی نیز روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت تعدادی از شهروندان در این استان، تحت عنوان «عوامل دعوت به اعتراضات» خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه اتهاماتی چون «جاسوسی علیه امنیت ملی و تلاش برای برهم زدن نظم عمومی از طریق فضای مجازی» به این شهروندان نسبت داده شده است. سازمان اطلاعات سپاه استان کرمانشاه نیز خبر از با صدور اطلاعیه‌ای خبر از بازداشت تعدادی از شهروندان اسلام آباد غرب، تحت عنوان «لیدرهای اصلی دعوت به تجمع و آشوب» خبر داد.

میدان بانک ملی بهبهان، محل تجمعات شب گذشته مردم بهبهان، محل کشته شدن تعدادی از شهروندان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ ازجمله مهرداد و محمود دشتی نیا و فرزاد انصاری فر بوده است. فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در جریان این اعتراضات  در اثر اصابت گلوله به سرش جان خود را از دست داد. پیکر این جوان ۲۷ ساله چند روز بعد، پس از تحویل به خانواده در بهبهان به خاک سپرده شد.