به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۰، ۱۴۰۱

نفتالی بنت: اسرائیل «سیاست حمله به سر هشت‌پا» را علیه ایران در پیش گرفته است

 
هفته نامه بریتانیایی اکونومیست در گزارشی در شماره جدید خود، با درج بخش‌هایی از مصاحبه با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به بررسی رویکرد جدید آن کشور نسبت به ایران پرداخته است. نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در این مصاحبه از تغییر سیاست کشورش نسبت به ایران خبر داده و گفته است که «ما دکترین هشت‌پا را به اجرا گذاشته‌ایم و دیگر با شاخک‌ها، با گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما معادله جدیدی را تدوین کرده‌ایم و سر هشت‌پا را هدف می‌گیریم.»
اکونومیست یادآور شده است که در گذشته اسرائیل حملات خود را کمابیش بر برنامه هسته‌ای و کارشناسان مرتبط با آن محدود کرده و در عملیات علیه سپاه پاسداران و نیروی قدس، هدف‌هایی در کشور ثالث مانند سوریه را در نظر می‌گرفت اما اخیرا مستقیما به اهداف سپاه پاسداران در داخل ایران حمله می‌کند.

به نوشته این هفته‌نامه، عملیات علیه یک کارخانه ساخت پهپاد متعلق به سپاه پاسداران در غرب ایران در ماه فوریه و ترور یکی از فرماندهان نیروی قدس در پایتخت ایران در ماه مه امسال از جمله این حملات بوده است.

ترور حسن صیاد خدایی سرهنگ سپاه؛ ابراهیم رئیسی: انتقام حتمی است
گزارشی از یک طرح ترور؛ 'موساد عامل نیروی قدس را در خاک ایران بازجویی کرده است'
صدای انفجار نیمه شب در غرب ایران و لغو چند پرواز؛ وزارت کشور می‌گوید رعد و برق بوده است

همزمان، اسرائیل به مراتب کمتر از گذشته در مورد عملیات علیه ایران رودربایستی نشان می‌دهد.

تا پیش از این، معمولا مراجع رسمی اسرائیل اطلاعاتی در مورد عملیات علیه ایران فاش نمی‌کردند و از تایید دست داشتن در آنها خودداری می‌ورزیدند اما حالا مقامات ارشد دولتی اسرائیل گاه حتی فقط چند ساعت پس از چنین عملیاتی، جلسات توجیهی با رسانه‌ها برگزار کرده و با شرط عدم نقل قول یا ضبط جلسه، به آنها امکان می‌دهند با اطمینان بیشتری در مورد ارتباط اسرائیل با اینگونه عملیات اطلاع‌رسانی کنند.

به نوشته اکونومیست، اخیرا موساد حتی صدای ضبط شده بازجویی از یک عضو سپاه پاسداران را منتشر کرد و گفت که این بازجویی در داخل ایران صورت گرفته است.

به نوشته اکونومیست، همه اعضای تشکیلات امنیتی اسرائیل از این بی‌ملاحظگی در افشای عملیات علیه ایران راضی نیستند و گفته می‌شود برخی از ماموران پیشکسوت معتقدند که دردسر انگشت‌نما کردن حکومت ایران بیشتر از فایده آن است.

خود آقای بنت به سیاست رسمی اسرائیل پایبند است که رسما مسئولیت هیچ عملیات خاصی علیه ایران را برعهده نمی‌گیرد اما در مورد واکنش احتمالی ایران به این حملات می‌گوید آنها «به مراتب بی‌جربزه‌تر از آن هستند که فکرش را بکنید».

نفتالی بنت در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد جدید می‌تواند ایران و گروه‌های نیابتی آن را از اقدام مسلحانه علیه اسرائیل بازدارد، گفت حزب‌الله لبنان و حماس - که گروه‌های وابسته به ایران هستند - در سال گذشته به هیچگونه تهاجمی علیه اسرائیل دست نزدند. او همچنین امیدوار است که عملیات مستقیم اسرائیل باعث شود ایران توافق هسته‌ای سختگیرانه‌تری را قبول کند.

او معتقد است که تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را به چنان وضعیتی رسانده که اگر آمریکاییان به سختگیری ادامه دهند، می‌تواند ایران را به قبول توافقی وادار کنند که برخلاف برجام فعلی، موعد نظارت و کنترل فعالیت‌های اتمی ایران پس از چند سال به پایان نخواهد رسید.

نخست وزیر اسرائیل همچنین در نظر دارد بودجه نظامی خود را در برابر ایران به حدی برساند که، به گفته او، ایران را درگیر «جنگ ستارگان مالی» کند. اشاره او به برنامه تسلیحاتی ایالات متحده در دهه ١٩٨٠ است که شوروی را ناگزیر کرد برای رقابت با آن بودجه نظامی خود را تا حد فروپاشی اقتصادی افزایش دهد.

اسرائیل همچنین در صدد ایجاد یک شبکه «دفاع لیزری» است. این کشور اخیرا برای اولین بار فناوری نابودی موشک‌های تهاجمی با استفاده از اشعه لیزر را آزمایش کرد و گفت در حالیکه کشور مهاجم باید هزاران دلار برای تولید موشک‌های تهاجمی هزینه کند، نابودی لیزری آنها برای اسرائیل تنها چند ده دلار هزینه دارد.

اکونومیست در بخشی از این گزارش به تاثیر رویکرد جدید اسرائیل بر صحنه سیاسی آن کشور پرداخته و می‌گوید که به نظر نمی‌رسد نتیجه آن تقویت موقعیت داخلی او بوده باشد. دولت او با یک ائتلاف شکننده به قدرت رسیده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، به عنوان رهبر مخالفان، برای سرنگونی آن و بازگشت به قدرت به شدت تلاش می‌کند.

بی بی سی  فارسی