به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۷، ۱۴۰۱

گزارش نیویورک تایمز از تأسیسات زیرزمینی جدید نطنز؛

 بورل: زمان تصمیم‌گیری درباره برجام است
در ادامه اظهار نظرها درباره برجام، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد اکنون زمان تصمیم‌گیری درباره احیای این توافق است. همزمان نیویورک تایمز از ساخت تأسیسات هسته‌ای جدید در نطنز خبر داد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنرانی ویدیوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «همه عناصر و شرایط اساسی برای احیای برجام روی میز است و اکنون زمان تصمیم‌گیری است.»

مذاکرات برجام از اسفند ماه گذشته متوقف شده و مقام‌های وزارت امور خارجه درباره وضعیت مذاکرات سکوت کرده و تنها اعلام کرده‌اند حصول توافق منوط به تصمیم‌های آمریکا است.

در چند ماه گذشته مانع اصلی برای توافق موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا ذکر شده است.

در همین حال علی باقری کنی، رییس هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه و پس از مدت‌ها سکوت، هفت توییت به زبان فارسی منتشر کرد و همین توییت‌ها به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

او در یکی از توییت‌ها نوشت: «ما هرگز از گنجینه سیاست خارجی برای موفقیت دیپلماسی هزینه نخواهیم کرد بلکه خود را فدای تحقق اهداف سیاست خارجی می‌کنیم.»

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این توییت‌ها را مبهم و گیج کننده توصیف کردند.

ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را قطع کرده است.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز خبر داد ایران در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی در سایت هسته‌ای نطنز است که در مقابل بمب‌های انفجاری آسیب‌ناپذیر باشد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته گفته بود ایران در حال نصب سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر ۶ از جمله در تأسیسات زیرزمینی در نزدیکی نطنز است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد دو فرد و سه شرکت در ایران، دو شرکت چینی مستقر در هنگ کنگ و چهار شرکت مستقر در امارات متحده عربی مرتبط با شبکه فروش صنایع پتروشیمی ایران را تحریم‌ کرده است.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفت که تحریم‌ این شرکت‌ها در روند فروش محصولات پتروشیمی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و هر روز شرکت‌های مختلفی می‌تواند ایجاد شود و کار را ادامه دهند.

در همین حال لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه نوشت دولت جو بایدن از طرف‌های اروپایی خواسته است به ایران پیام دهند تحریم جدید واشینگتن علیه یک شبکه مرتبط با صنعت پتروشیمی ایران، در صورت احیای برجام لغو خواهد شد.