به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۴۰۱

پوتین از توکایف انتقام گرفت!

 روسیه جلوی انتقال نفت قزاقستان را گرفت

 روسیه انتقال نفت قزاقستان از طریق خط‌لوله «خزر-نووراسیسک» را به حالت تعلیق درآورد!

بندر نووراسیسک (Novorossiysk) در شمال شرقی دریای سیاه قرار دارد و خط‌لوله نفت «خزر-نووراسیسک» نفت قراقستان را از طریق خاک روسیه به این بندر می‌رساند تا از آن طریق به خارج صادر شود. سالانه حدود ۶۷ میلیون تن نفت از طریق این خط لوله به بندر روسی در دریای سیاه منتقل می‌شود.


دلیل توقف انتقال نفت قزاقستان «کشف اجسامی» در آب‌های بندر نووراسیسک اعلام شده که به ادعای مقام‌های روسیه ممکن است «مین‌های باقی‌مانده از جنگ جهانی دوم» باشند.


مقام‌های روسیه گفته‌اند خط‌لوله خزر-نووراسیسک را برای بررسی این موضوع بسته‌اند. به گفته آنها، آغاز علمیات مین‌زدایی برای روز ۲۰ ژوئن برنامه‌ریزی شده و ممکن است تا پایان ماه ادامه یابد.


اقدام روسیه برای توقف انتقال نفت قراقستان، چند روز پس از اظهارات قاسم جومارت توکایف، ‌رئیس جمهوری قزاقستان در نشست «مجمع بین‌المللی اقتصاد» در سن‌پترزبورگ صورت گرفته است.


توکایف در سخنرانی خود در این مجمع (جمعه ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲) گفت قزاقستان استقلال «تشکیلات شبه‌کشوری» در دونباس و جمهوری‌های خودخوانده «لوهانسک» و «دونسک» را به رسمیت نمی‌شناسد.


توکایف گفت: اگر حق تعیین سرنوشت در سراسر جهان عملی شود، به جای ۱۹۳ کشوری که در حال حاضر عضو سازمان ملل هستند، بیش از ۶۰۰ کشور وجود خواهند داشت که البته این امر باعث هرج و مرج خواهد شد.


وی افزود: قزاقستان تایوان، کوزوو، اوستیای جنوبی یا آبخازیا را به رسمیت نمی‌شناسد و همین امر در مورد دونتسک و لوهانسک نیز صدق می‌کند.


روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» در گزارشی درباره این اظهارت این توکایف نوشت که واکنش پوتین به سخنان توکایف خشم‌آلود بود.


به نوشته این روزنامه، «رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه کشورش دونباس را به رسمیت نمی‌شناسد، پوتین را تحقیر کرد. پوتین با عصبانیت لب‌هایش را فشرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت که اتحاد جماهیر شوروی، روسیه تاریخی است و اتفاقی که برای اوکراین افتاد می‌تواند تکرار شود.»


ناظران قطع انتقال نفت قزاقستان از طریق خط‌لوله «خزر-نووراسیسک» را واکنش پوتین به اظهارات رئیس جمهوری قزاقستان می‌دانند؛ کشوری که همانند اوکراین، یکی از طعمه‌های احتمالی سیاست کشورگشایانه‌ی ولادیمیر پوتین است.


رئیس جمهوری قزاقستان چند روز پیش ازآن (۱۵ ژوئن) در اظهارنظر دیگری نیز گفته بود که برخی از سیاستمداران روس تعبیر دیگری از وضعیت کشورش ارائه کردند و تاکید دارند که این روسیه بوده که قزاقستان را نجات داده نه نیروهای صلح‌بان سازمان پیمان امنیت جمعی و حالا قزاقستان باید برای همیشه زیر یوغ روسیه باشد و به او خدمت کند.


ولادیمیر پوتین همان اظهاراتی را که در روزهای آغاز تجاوز به اوکراین در نفی تاریخ این کشور و این که این سرزمین وجود تاریخی نداشت و بلشویک‌ها و لنین با آن را به‌وجود آوردند، چند سال پیش در مورد قزاقستان نیز به زبان آورده است. در سال ۲۰۱۴ در پی اشغال کریمه و آغاز فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه روسیه در شرق اوکراین، پوتین در پاسخ دانشجویی که پرسید «آیا رویداد شرق اوکراین در مورد قراقستان نیز پس از کناره‌گیری نظربایف (رییس جمهور وقت) تکرار خواهد شد؟» چنین پاسخ داد: «قزاق‌ها هیچ‌گاه سرزمینی به نام خود نداشته‌اند».


در نخستین ساعات پیش از حمله ارتش روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین “استقلال” دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که واحد نظامی روسیه برای تامین امنیت در این دو جمهوری خودخوانده به این مناطق اعزام شده‌اند. اما ساعاتی بعد ارتش روسیه از خاک بلاروس وارد قلمرو اوکراین شد و واحد چترباز ۳۳۱ ارتش روسیه در شمال غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین فرود آمد تا در عرض «چند ساعت» یا «چند روز» ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهوری اوکراین را به قتل برساند و کار اوکراین و دولت مستقل آن را یکسره کند. این واحد چترباز روسیه با رشارت نیروهای اوکراینی تارومار و اکثرشان کشته شدند و به این ترتیب نخستین عملیات پوتین در اوکراین شکست خورد.

ایران امروز