به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۸، ۱۴۰۱

گروه هفت بر جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد

 نماینده خامنه‌ای در وزارت دفاع ایران: به بهای خلع سلاح شدن مذاکره نمی‌کنیم

تنها چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات غیر‌مستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا در دوحه قطر، سران هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه پایانی اجلاس خود در آلمان ضمن محکوم کردن ادامه اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، تاکید کردند که هرگز به ایران اجازه نخواهند داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش خبرگزاری‌ها گروه هفت در این بیانیه پایانی ضمن تاکید بر دیپلماسی به عنوان بهترین راهکار برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران همچنین از تهران خواسته است تا عملیات مربوط به موشک‌های بالستیک و تهدیدهای آن علیه آزادی کشتیرانی و دریانوردی بین‌المللی را متوقف سازد.

از دست دادن فرصت احیای برجام

سران هفت کشور صنعتی جهان در این بیانیه گفته‌‌اند که ایران از فرصت فراهم شده برای احیای توافق هسته‌ای برجام استفاده نکرده است.
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود شامگاه سه‌شنبه هفتم تیر مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران در دوحه و با میانجی‌گری‌های اتحادیه اروپا و قطر آغاز شود.

به بهای خلع سلاح مذاکره نمی‌کنیم

در دیگر سوی و در راستای واکنش‌های داخلی به مذاکرات غیر‌مستیم میان تهران و واشینگتن در دوحه، ضیاءالدین آقاجان‌پور، نماینده خامنه‌ای و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع ایران در اشاره به مواضع آمریکا گفت: «آنان می‌خواهند در مذاکره، ایران از قدرت دفاعی و نظامی خود دست بکشد، اما باید بدانند ما به بهای خلع سلاح شدن مذاکره نمی‌کنیم.»

Picture2
Picture2

به گزارش خبرگزاری «صداوسیما» آقاجان‌پور ضمن تاکید بر ضرورت حفظ اقتدار در مقابل آمریکا به عنوان پیش‌شرط حضور ایران در مذاکرات پیش‌رو مدعی شد که کشورش به دنبال «غیرکارآمد کردن دشمن است».

این اظهارات نماینده خامنه‌ای مبنی بر ناکارآمد کردن تلاش‌های غرب برای حل مساله پرونده هسته‌ای ایران در حالی بیان می‌شود که ایران از سوی کشورهای غربی همواره به کارشکنی، زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و فرصت‌سوزی در مسیر دست‌یابی به توافق و در عین حال نقض تعهدات و پیشبرد برنامه هسته‌ای خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم شده است.

با این وجود حال مذاکرات غیر‌مستقیم میان تهران و واشینگتن در دوحه پس از حدود صد روز وقفه در پی تلاش‌های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای این‌بار در قطر و بدون حضور نمایندگان روسیه و چین برگزار می‌شود.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در توییتی از غیاب روسیه و چین استقبال کرد و نوشت: «یک گام دیگر تا مذاکره مستقیم با آمریکا باقی‌‌مانده که حق خود را از او بستانیم بدون آنکه لازم باشد منافع روسیه و چین و اروپا را منظور کنیم.»

مطهری مذاکرات غیر‌مستقیم آمریکا و ایران در قطر را «کم کردن واسطه‌ها» نامید و آن را نشانه‌ای از «ظهور عقل‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی و رها کردن ژست انقلابی‌گری» دانست که به‌گفته وی «طی سالهای اخیر مردم را به فلاکت رسانده‌ است».

مذاکرات قطر در حالی آغاز می‌شود که روز دوشنبه خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن خبر داد شرط ایران برای حذف سپاه از فهرست تروریسم از روی میز مذاکرات کنار گذاشته شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دوشنبه بدون اشاره مستقیم به این موضوع اعلام کرد که آنچه درباره آن گفت‌وگو خواهد شد فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست. او تاکید کرد: «هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد.»

به رغم این تلاش‌ها و غیاب چین و روسیه، اما برخی مقامات آمریکایی همچنان بر این‌ باورند که خوشبینی‌ اندکی نسبت به گذشته درباره امکان دست‌یابی به توافق در مذاکرات دوحه وجود دارد.

دبی-العربیه فارسی