به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۶، ۱۴۰۱

جنگ اوکراین؛ کشورهای همسایه صربستان حریم هوایی را به روی هواپیمای لاوروف بستند

زلنسکی در خط مقدم
در حالی نبردها میان ارتش روسیه و نظامیان اوکراین در استان لوهانسک طی روزهای اخیر شدت گرفته، کی‌یف مدعی است که همچنان کنترل نیمی از شهر کلیدی سیورودونتسک در منطقه دونباس را در دست دارد. از سوی دیگر رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور برای حمایت از سربازان و روحیه بخشیدن به نیروهایی که در برابر حملات ارتش روسیه مقاومت می‌کنند در خط مقدم جبهه‌های شرقی حضور یافته است.

زلنسکی در خط مقدم

ولودیمیر زلنسکی با انتشار ویدویی در شبکه‌‌های اجتماعی از حضور در خط مقدم جنگ در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین و دیدار با سربازان ارتش کشورش خبر داد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری اوکراین، آقای زلنسکی در جریان بازدید در خط مقدم نبردهای شرق کشور از مناطقی در استان‌های دونتسک و لوهانسک از جمله شهر‌های لیسیچانسک و باهموت دیدن کرده و با سربازان ارتش به گفتگو پرداخته است.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که ولودیمیر زلنسکی در طول این سفر خود «اطلاعات خود را از وضعیت عملیاتی در خط مقدم دفاعی تکمیل کرده است.»



تحریم گازی آلمان؛ برلین سالانه ۵ میلیارد یورو هزینه مضاعف می پردازد
تحریم‌های اعمال شده از سوی روسیه علیه «گازپروم جرمنیا»، شرکت‌های تابعه آن برای مالیات‌دهندگان آلمانی و مصرف کنندگان گاز شهری سالانه ۵ میلیارد یورو هزینه اضافی به همراه خواهد داشت.

رسانه‌های آلمانی با اعلام این مطلب گفته‌اند که دولت برای تامین گاز جایگزین در پی تحریم شرکت تابعه و زیرمجموعه غول انرژی روسیه، گازپروم ملزم به هزینه‌کرد سالانه ۵ میلیارد یورو خواهد بود.

برلین ماه مه گذشته شرکت گازپروم جرمنیا را به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تحت مدیریت داخلی و معتمد درآورد و این امر مسکو را بر آن داشت تا تامین گاز آلمان از طریق این شرکت تابعه خود را متوقف کند.

متولی بخش انرژی در آلمان پس از تحریم‌ گازی روسیه مجبور شد تا برای تامین گاز جایگزین به شرکت‌های خدمات شهری و تامین کنندگان منطقه‌ای آلمان روی آورد.


یک ژنرال ارتش روسیه در شرق اوکراین کشته شد
خبرنگار یک رسانه دولتی در روسیه از کشته شدن یک ژنرال ارتش این کشور در درگیری‌های اخیر مناطق شرقی اوکراین خبر داده است.

این خبر توسط الکساندر اسلادکوف، خبرنگار تلویزیون دولتی روسیه در پیام‌رسان تلگرام منتشر اما به طور دقیق به زمان و مکان کشته شدن فرمانده ارشد ارتش روسیه اشاره نشده است.

وزارت دفاع رسیه هنوز به انتشار خبر کشته شدن فرمانده ارشد ارتش این کشور که نام وی ژنرال رومن کوتوزف اعلام شده واکنشی نشان نداده است.

روسیه آمار رسمی تلفات نیروهای خود را در جنگ اوکراین از روز بیست و پنج مارس تاکنون به روز رسانی نکرده است.

پیش‌تر اعلام شده بود که از زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین تا اواخر ماه مارس دست کم ۱۳۵۱ سرباز روس در جریان نبردها کشته شد‌ه‌اند.


کشورهای همسایه صربستان حریم هوایی خود را به روی هواپیمای لاوروف بستند
مسکو می‌گوید که کشورهای همجوار صربستان حریم هوایی خود را به روی هواپیمای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بسته‌اند.

ماریا زاخارووا، وزیر امور خارجه روسیه در حالی از این موضوع خبر داده است که اقای لاوروف قرار بود امروز دوشنبه ششم ژوئن در سفری هوایی عازم بلگراد بشود.

خانم زاخارووا به نقل از خبرگزاری های روسی اعلام کرد: « کشورهای اطراف صربستان کانال ارتباطی را بستند و اجازه پرواز هواپیمای سرگئی لاوروف را که عازم صربستان بود، ندادند.»

وی افزود که هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف قرار بود برای انجام گفتگوهایی به بلگراد سفر کنند اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو با بستن حریم هوایی خود مانع این سفر شدند.


لندن راکت‌اندازی‌های پیشرفته به اوکراین می‌دهد
وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک نظامی بیشتر به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه راکت‌انداز‌هایی پیشرفته با برد ۸۰ کیلومتر در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا تصریح شده است که سامانه‌ها راکت‌انداز چندگانه M270 به شکل قابل توجهی قابلیت‌های نیروهای اوکراینی را افزایش خواهد داد.

این تصمیم آنگونه که لندن می‌گوید در هماهنگی با واشنگتن اتخاذ شده است؛ ایالات متحده نیز هفته گذشته از تصمیم خود برای ارسال راکت‌اندا‌ز‌های هیمارس که روی خودروهای سبک زرهی نصب می‌شوند، خبر داده بود.

کی‌یف: مناطق بیشتری از شهر سیورودونتسک از تصرف روس‌ها خارج شد
نیروهای ارتش اوکراین اعلام کردند با پیشروی‌هایی در سیورودونتسک واقع در استان لوهانسک و عقب راندن ارتش روسیه موفق شده‌اند که کنترل نیمی از این شهر کلیدی را در دست بگیرند.

این در حالیست که به گفته خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی حاضر در منطقه، نبردها در شهر بزرگ استان لوهانسک همچنان به شدت ادامه دارد و نمی‌توان به درستی در باره شرایط کنونی اطلاعات دقیق و کاملی ارائه کرد.

نیروهای اوکراینی در حالی مدعی کنترل نیمی از سیورودونتسک شده‌اند که هر یک از دو طرف نبرد‌ها در این شهر طی چند ساعت گذشته از پیشرفت‌هایی در این شهر خبر داده بودند.  

یورونیوز