به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۷، ۱۴۰۱

جنگ در اروپا

 درگیری‌های شدید خیابانی نیروهای اوکراین با روس‌ها در شهر سیورودونتسک در دونباس

یورونیوز: درگیری‌های شدید در مناطق شرقی اوکراین در حالی همچنان ادامه دارد که دو طرف مناقشه تمام توان خود را  برای کنترل کامل  شهر کلیدی سیورودونتسک در استان لوهانسک متمرکز کرده‌اند.
 شدت نبردها به حدی است که به گفته یک مسئول محلی، نیروهای ارتش روسیه برای پیش‌روی و تصرف سیورودونتسک دست به ویرانی کامل زده اند.

آنسوی دیگر ماجرا به بحران صادرات گندم و غلات از اوکراین مرتبط می‌شود که برخی کشورهای اروپایی و شماری دیگر از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

واشنگتن در تازه‌ترین واکنش به این موضوع مسکو را به دلیل ایجاد مانع بر سر صادرات غلات و گندم در اوکراین به «باج‌خواهی» متهم کرده است.

آخرین تحولات، خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه هفتم ژوئن ۲۰۲۲ را در این گزارش دنبال کنید.

رهبر جدایی طلبان اوکراینی کشته شدن یک ژنرال روس را تایید کرد

یک رهبر جدایی طلبان حامی مسکو روز سه شنبه کشته شدن یک فرمانده ارشد ارتش روسیه در نبردهای سنگین شرق اوکراین را تایید کرد.

دنیس پوشیلین، در پیامی تلگرامی ضمن تسلیت برای کشته شدن ژنرال رومن کوتوزوف از او به عنوان یک «الگوی مثال زدنی برای خدمت به میهن» یاد کرد.

رهبر جدایی طلبان با انتشار عکسی سیاه و سفید از این افسر ارتش روسیه نوشت: «تا زمانی که ژنرال‌های ما در کنار سربازان بجنگند، کشور و ملت ما شکست ناپذیر خواهد بود.»

کشته شدن ژنرال کوتوزوف روز یکشنبه توسط یک خبرنگار جنگی تلویزیون روسیه به نام الکساندر اسلادکوف رسانه‌ای شده بود.

نبرد‌های خیابانی برای تصرف سیورودونتسک ادامه دارد

درگیری‌های چند روز گذشته در لوهانسک برای تصرف سیورودونتسک، شهر کلیدی این استان روز سه‌شنبه با شدت بیشتر ادامه یافت.

تحولات در صحنه نبرد لحظه به لحظه با اعلام مواضع از سوی دو طرف مناقشه دستخوش تغییر می‌شود. ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین ویدیویی که شامگاه دوشنبه منتشر شد اعلام کرد که نیروهای مقاومت اوکراینی مواضع خود را در سیورودونتسک حفظ کرده‌اند و درگیری‌های خیابانی همچنان با شدت ادامه دارد.

یک مسئول بلند پایه سیورودونتسک نیز مدعی شد که روس‌ها بواسطه اینکه نتوانسته‌اند هنوز این شهر را تصرف کنند با حملات هوایی و آتش سنگین توپخانه در حال تخریب و ویران کردن آن هستند.

گزارش منابع محلی در بزرگترین شهر استان لوهانسک، واقع در شرق اوکراین همچنین حکایت از آن دارد که تخلیه غیرنظامیان از سیورودونتسک در حال حاضر غیر ممکن شده است. 

موانع صادرات گندم در اوکراین؛ واشنگتن به مسکو اتهام دزدی زد

ایالات متحده آمریکا در ادامه مخالفت‌ها با موانع ایجاد شده از سوی روسیه بر سر راه صادرات گندم و غلات در اوکراین مسکو را به دزدی گندم متهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین واکنش به این موضوع، اخبار و اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه غلات صادراتی اوکراین را دزدیده و به نفع خود به فروش می‌رساند، «معتبر و درست» خواند.

آقای بلینکن که در یک کنفرانس مجازی درباره ناامنی غذایی سخن می‌گفت سپس ضمن متهم کردن ولادیمیر پوتین به «باج‌خواهی» در این زمینه برای برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تاکید کرد که مسکو با محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه و ممانعت از صادرات غلات به دیگر نقاط جهان این محصولات غذایی را به نفع خود مصادره کرده است.