به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۸، ۱۴۰۱

تداوم اعتراضات بازنشستگان:

«هم مجلس، هم دولت، دروغ می‌گن به ملت»

اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

اعتراضات بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی که از روز دوشنبه از سر گرفته شده بود، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد نیز در دست‌کم ۱۸ شهر ایران ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تجمع‌های بازنشستگان در دومین روز از اعتراضات دست‌کم در شهرهای کرج، تبریز، اردبیل، اصفهان، قزوین، مشهد، اهواز، شوش و هفت‌تپه، شوشتر، یزد، ایلام، بندرعباس، خرم‌آباد، دورود، سیرجان، کرمان، کرمانشاه، آبادان برگزار شد.

در این تجمع‌ها شعارهایی از جمله «شش کلاس دروغگو، حاصل وعده‌هات کو» علیه ابراهیم رئیسی سر داده شد.

بازنشستگان معترض با شعار «تورم ۱۰۰ درصد، سهم ما ۱۰ درصد» و «شورای عالی کار، حمایتت می‌کنیم» نسبت به مصوبه دولت برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی اعتراض کردند.

در ایلام، بازنشستگان در اعتراض به نامتناسب بودن میزان افزایش حقوق با تورم و گرانی، سفره خالی پهن کردند.

در کرج بازنشستگان و مستمری‌بگیران معترض با شعارهای «کشتی بازنشسته، دیگه به گل نشسته» و «مشکل ما حل نشه، هر روز همین بساطه» به خیابان آمدند.

در رشت معترضان شعار دادند: «هم مجلس، هم دولت، دروغ می‌گن به ملت» و «دولت مردم‌فریب، حاصل وعده‌هات کو؟» و «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم.»

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، در رشت مأموران حکومتی به چند تن از تجمع‌کنندگان حمله کردند که با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» بقیه معترضان مواجه شدند.

در شوش با شعار «ملکی حیا کن، وزارت رو رها کن» خواستار استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، شدند.

شماری از بازنشستگان در اردبیل نیز با برگزاری تجمع شعار دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه.»

در یکی از ویدیوهای منتشرشده، یک معترض در خرم‌آباد اعلام می‌کند که فردا دوباره با همراهی خانواده‌ها در مقابل استانداری تجمع خواهند کرد. اظهارات او با فریاد «صحیح است!» از سوی حاضران حمایت می‌شود و پس از آن شعار می‌دهند: «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی» و «مرگ بر گرانی.»

در مشهد معترضان شعار «عزا عزاست امروز، بازنشسته مظلوم، صاحب‌عزاست امروز» سر دادند.

هیئت وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه ۱۵ خرداد در مصوبه‌ای حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی را برای سال جاری «پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان» تعیین کرد.

این میزان حقوق دریافتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران، بر اساس «مصوبه شورای عالی کار» و «معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل» تعیین شده و «افزایش ۵۷.۴ درصدی» دارد و برای مشمولانی که دریافتی «بیش از حداقل» داشته باشند، میزان این افزایش «۱۰ درصد» خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۱ «۳۹.۳ درصد» بوده است. به این معنی که خانواده‌ها به طور میانگین میزان ۳۹.۳ درصد بیش از اردیبهشت سال گذشته برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.


صدای آمریکا