به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۸، ۱۴۰۱

روسیه صادرات گاز به فرانسه را قطع کرد

 

یک روز پس از سفر رهبران کشورهای اروپایی به اوکراین و اعلام همبستگی‌ آن‌ها با دولت کی‌یف، روسیه روز جمعه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداده‌ماه، صادرات گاز به فرانسه را قطع کرد. روزنامه فیگارو روز جمعه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداده‌ماه، در گزارشی به نقل از شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) اعلام کرد که این کشور دیگر گاز روسیه را از طریق خط لوله دریافت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، صادرات گاز روسیه به فرانسه که از ابتدای سال جاری در حدود۶۰ درصد کاهش یافته بود، از روز پنج‌شنبه ۱۶ ژوئن، قطع شده است. 


شبکه انتقال گاز فرانسه که پیش از این در حدود ۱۷ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کرد گفته است که علت قطع شدن گاز روسیه را نمی‌اند. 


«گازپروم» (Gazprom)، غول صنایع انرژی روسیه که صادرات گاز خود به برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و ایتالیا را کاهش داده بود، بر کاهش بیشتر این انرژه به اروپا تاکید کرد است.

الکسی میلر، مدیر شرکت گازپروم روز پنج‌شنبه، در یک مجمع اقتصادی در سن پترزبورگ اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی گفت که گازپروم «تامین‌کننده انرژی برای کشورهای دوست روسیه است». روسیه کشوهای غربی و اروپایی را از زمان آغاز جنگ اوکراین «غیردوست» توصیف کرده است.

گازپروم حدود یک ماه پیش (۲۱ مه ۲۰۲۲) و تنها سه روز پس از درخواست رسمی فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، صدارات گاز به این کشور را قطع کرد. 

این شرکت روسی همچنین صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را نیز در ماه آوریل سال جاری در قطع کرد و دلیل اقدام خود را هم عدم پرداخت بهای گاز از سوی این دو کشور با روبل اعلام کرد.


کشورهای اروپایی واردکننده گاز روسیه، کاهش و قطع گاز سوی اقدام گازپروم را اقدامی «سیاسی» خوانده و همواره آن را محکوم کرده‌اند. 

رادیو بین المللی فرانسه