به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۰، ۱۴۰۱

شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 16 هزار نفر افزایش یافت

 

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرد که حدود 23 میلیون نفر از زلزله ترکیه و سوریه آسیب می‌بینند

بنا به گفته منابع رسمی، تعداد کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه تاکنون به بیش از 16 هزار نفر رسیده و احتمال افزایش این آمار بسیار زیاد است. امدادرسانان، پس از گذشت سه روز از این زلزله ویرانگر کماکان بسیاری از آسیب‌دیدگان را زنده از زیر آور بیرون می‌آورند. این امدادرسانان که از نقاط مختلف جهان برای کمک به ترکیه و سوریه اعزام شدند، شبانه روز در تلاش برای نجات افرادی هستند که هنوز زیر آوار هزاران ساختمان ویران‌شده گرفتار شده‌اند.


بر اساس آخرین آمار سازمان اورژانس و بلایای طبیعی ترکیه، تعداد کشته‌شدگان زلزله در این کشور به 12 هزار و 391 نفر افزایش یافته است.


دیدبان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان زلزله در این کشور به 3508 نفر رسیده است.


شمار زخمی‌های این زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه بالغ بر 62 هزار نفر و در سوریه بیش از 5 هزار نفر افزایش یافته است.


سازمان جهانی بهداشت هم برآورد کرد حدود 23 میلیون نفر طی این زلزله آسیب دیده‌اند که پنج میلیون نفر از آنها بشدت نیازمند کمک خواهند بود.


از سویی، نیروهای مخالف رژیم سوریه از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کردند که به منطقه زلزله‌زده شمال غرب سوریه کمک فوری ارسال کنند.


کاستی در امدادرسانی

همزمان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از انتقادات فراوان در روند کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده، به کاستی و کندی در واکنش سریع دولت به این بحران اذعان کرد.


اردوغان در هنگام بازدید از استان جنوبی هاتای که بیشترین آسیب‌ها را در این زمین‌لرزه دیده، گفت که «بدون شک کاستی‌هایی وجود دارد، غیرممکن است که برای مقابله با چنین بلای بزرگی از پیش کاملا آماده بود.»


رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از «افراد دروغ‌پرداز و مغرض» تصریح کرد، «برخی به دروغ گفتند که هیچ سرباز و پلیسی در مناطق زلزله‌زده ندیده‌ایم.»


این در حالی است که بسیاری از شهروندان در مناطق آسیب‌دیده از کاستی‌ها در روند امداد و نجات در مناطق خود به‌ویژه در استان هاتای انتقاد کرده بودند.


کمک‌های جهانی

پس از این زلزله بی‌سابقه و اعلام سه ماه شرایط فوق‌العاده، کمک‌های بین‌المللی از روز سه‌شنبه به 10 استان زلزله‌زده ترکیه ارسال شد.


بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، اعضای شورای همکاری خلیج، آمریکا و چین کمک‌هایی به ترکیه ارسال کرده و اوکراین هم به‌رغم شرایط جنگی به اعزام 89 امدادگر به ترکیه اقدام کرد.


اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم تاکید کرد که «ترکیه و سوریه در این شرایط بحرانی می‌توانند به اتحادیه اروپا اعتماد کنند» و افزود، این اتحادیه در اوایل مارس نشستی با هدف جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی برای دو کشور در بروکسل برگزار می‌کند.


کمک‌های پزشکی

تدروس ادهانوم گبریاسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت هم چهارشنبه اعلام کرد که این نهاد جهانی یک تیم عالی پزشکی برای ایجاد هماهنگی در روند کمک‌رسانی به همراه 3 محموله پزشکی به ترکیه اعزام می‌کند.


ایمان الشنقیطی، فرستاده سازمان بهداشت جهانی به سوریه نیز گفت که مناطق زلزله‌زده این کشور به طور اضطراری به کمک‌های زیادی نیازمند است.


مناطق جنوبی ترکیه و شمالی سوریه بامداد روز دوشنبه 17 بهمن شاهد زمین لرزه‌ای با شدت 7.8 ریشتر بود که باعث ویرانی گسترده و کشته و زخمی‌شدن هزاران شهروند در این دو کشور شد.