به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۱

مسجد مکی در محاصره نیروهای امنیتی؛ تداوم اعتراضات در خاش و زاهدان

 مولوی عبدالحمید خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت در ایران شد

زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و شهرستان خاش امروز همانند جمعه‌های چند ماه گذشته صحنه اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی بود. وبسایت «حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، جمعه 28 بهمن با انتشار تصاویری خبر داد که نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی اغلب مسیرهای منتهی به مسجد مکی زاهدان را مسدود کرده است.

به‌رغم جو شدیدا امنیتی، نمازگزاران بلوچ در زاهدان، پس از نماز جمعه امروز با شعار «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر خامنه‌ای» در خیابان‌های این شهر تجمع و راهپیمایی کردند.

معترضان با سر دادن شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» خواستار آزادی زندانیان سیاسی به ویژه معترضان بازداشت شده در جریان تظاهرات ضدحکومتی جاری شدند.

زنان بلوچ در زاهدان هم با سر دادن شعار‌هایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

از سویی معترضان بلوچ در خاش امروز با تجمع در خیابان‌های این شهر شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

مولوی عبدالحمید خواستار برگزاری همه‌پرسی شد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت در ایران شد و آن را بهترین راه برون‌رفت از «بن‌بست» میان مردم و جمهوری اسلامی دانست.

اسماعیل‌زهی، در خطبه نماز جمعه مسجد مکی و با انتقاد از حکومت «ولایت فقیه» گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند از جانب خدا برای [امر] حکومت تعیین شده است.»

او در این اظهارات حق تعیین سرنوشت را متعلق به مردم دانست و گفت، حکومت باید به‌وسیله مردم انتخاب شود.

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان در مرحله کنونی کانون این اعتراضات سراسری است. هزاران نفر از شهروندان بلوچ در سراسر این استان هر هفته به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.