به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۱

برافروخته شدن مجدد شعله اعتراضات ضد‌حکومتی در شهرهای ایران

بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان معترض ایرانی در پاسخ به فراخوان پنج‌شنبه 27 بهمن به مناسبت چهلمین روز از اعدام «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی» از معترضان بازداشت شده اعتراضات، به خیابان‌ها آمده و علیه سران حکومت و برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

در ویدیوهایی که از تهران منتشر شده، مردم در محله‌های مختلف این شهر از جمله ستارخان، صادقیه، اکباتان، بلوار فردوس، خیابان انقلاب، خیابان شریعتی، هفت حوض، تهرانپارس، نارمک، میرداماد، شامگاه پنج‌شنبه 27 بهمن به خیابان‌ها آمده‌اند.

در صادقیه و خیابان ستارخان در غرب تهران، پنج‌شنبه شب، ضمن راهپیمایی در خیابان‌ها علیه سران رژیم جمهوری اسلامی شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «حکومت اسلامی نمی‌خواهیم»و«قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

در ستارخان تهران، ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب‌ رژیم جمهوری اسلامی به سوی معترضان حمله‌ور شدند.

معترضان در منطقه هفت‌حوض در شرق تهران نیز شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. در ویدیوهایی که شرق تهران منتشر شده، در نارمک، پنج‌شنبه شب شعار «زن زندگی آزادی» و در تهرانپارس، شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

همچنین ویدیوهایی که از مشهد، زادگاه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده نیز نشان می‌دهد که در محله احمدآباد این شهر، جمعیت با راهپیمایی و سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

ویدیوهای دیگری نیز از مشهد منتشر شده که معترضان در آن شعار می‌دهند: «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم.»

همچنین ویدیوهایی نیز از شروع اعتراضات در سنندج، اراک، شیراز، اصفهان و ایذه، زادگاه کیان پیرفلک، کودک ده ساله کشته شده در اعتراضات این شهر، منتشر شده است.

در ویدیویی که از شیراز منتشر شده، شهروندان معترض در شیراز، شامگاه پنج‌شنبه 27 بهمن، ضمن آتش زدن لاستیک‌های خودرو و ایجاد راهبندان در سطح خیابان‌های این شهر با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

در کرج و گلشهر نیز، شهروندان معترض در پاسخ به فراخوان‌های قبلی به خیابان‌ها آمدند و شعار سردادند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، جو امنیتی حاکم بر کرج را فوق‌العاده توصیف کرده‌اند ولی با این‌وجود، بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شهروندان در شهر محل زندگی محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو جوان معترض اعدام شده، در دادخواهی آنها شعار داده‌اند: «مرگ بر جمهوری اعدامی.»

تداوم اعتراضات و فشارهای بین‌المللی

آتش اعتراضات خیابانی بار دیگر در ایران در حالی شعله‌ور می‌شود که در بیش از 5 ماه گذشته فشارهای بین‌المللی بر رژیم جمهوری اسلامی نیز از نظر اقتصادی رمقی برای افراد و نهادهای سرکوب‌ این رژیم باقی نگذاشته است.

دو روز پیش، شورای اروپا بسته جدید تحریمی را علیه 7 نهاد وابسته به سپاه به‌دلیل نقش آن‌ها در ارسال پهپادهای انفجاری به روسیه برای حمله علیه اوکراین، معرفی کرد که قرار است به زودی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

تاکنون کشورهای غربی در چندین بسته تحریمی و اخراج رژیم جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، حمایت خود را از معترضان مسالمت‌جو که حکومت با نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر، سرکوب، کشتار و بازداشت و شکنجه با آنها مقابله کرده، اعلام کرده‌اند.