به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۱، ۱۴۰۱

فرهاد میثمی از زندان آزاد شد

 

فرهاد میثمی، فعال مدنی که برای اعتراض به حجاب اجباری از سال ۱۳۹۷ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بوده است، آزاد شد.رسانه‌های ایران شامگاه روز جمعه ۲۱ بهمن از آزادی فرهاد میثمی خبر دادند.


محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی در گفتگو با روزنامه اعتماد آزادی آقای میثمی را تایید کرد.


او گفت که از آقای میثمی خواسته شده که برای آزادی وثیقه بسپارد که او نپذیرفته و در نهایت بدون سپردن وثیقه آزاد شده است.


هفته گذشته عکس‌های او بعد از کاهش وزن شدید واکنش برانگیز شد. آقای میثمی با انتشار نامه ای از زندان به درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذایش پاسخ داد.


از یک هفته پیش،‌ انتشار تصاویری از آقای میثمی در زندان که نشان دهنده کاهش شدید وزن او به ترتیبی بود که استخوان‌های بازو و دنده‌هایش کاملا از زیر پوست پیدا شده،‌ موجی از خشم و نگرانی را ایجاد کرد و بسیاری از این فعال مدنی خواستند تا دست از اعتصاب غذا بردارد.


دعوت فرهاد میثمی از زندان به «ایستادگی به صورت جمعی»: به اجتناب از غذا خوردن ادامه می‌دهم

پیشتر، آقای میثمی در میان انبوه درخواست‌ها در نامه‌ای به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و ابراز نگرانی آنها پاسخ داد.


او در این نامه که تاریخ ۱۸ بهمن را دارد، درباره نحوه اعتصاب غذای خود نوشت: «اجتناب از غذای اینجانب از نوع امساکی طولانی مدت است که از خطرات اعتصاب غذاهای فوق حاد و یا حتی حاد کاملا به دور است. به هیچ‌وجه شبیه روشن کردن فتیله‌ی یک دینامیت با احتمال انفجار هر لحظه نیست، بلکه شبیه آرام سوختن یک شمع است.»


پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با ابراز نگرانی از جان فرهاد میثمی،‌ از او خواست که دست از ادامه اعتصاب غذای خود بردارد.


در نامه این تشکل صنفی فرهنگیان ایران آمده بود: «بی تردید وجود شریف و نجیب شما برای روزهای آینده ایران بسیار حیاتی و ضروری است. از همین رو فارغ از نگرانی‌های به حق و عاطفی ملت رنجور ایران، به لحاظ راهبردی نیز حضور تعیین کننده‌ی شخص جنابعالی برای شکل‌دهی به ایده‌ی راهگشای قدرت بی قدرتان در آینده نزدیک بسیار راهگشا و حیاتی خواهد بود.»


آقای میثمی در پاسخ به این درخواست نوشت: «من نیز شوق وافر دارم که در آن آینده به عنوان عضو کوچکی در صف شما بزرگواران، باشم تا "قدرت بی‌قدرتان" را در برابر "استبداد" طی "راه باریک آزادی" به ظهور برسانیم. اما بذر آن آینده‌ی نزدیک در دل عمل "اکنون" ما نهفته است.»


این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت «ایستادگی به صورت جمعی» توسط نهادهای صنفی نوشت: «این مسیر نه از طریق پایان اجتناب من از غذا بلکه از طریق آغاز کنش‌های ایستادگی به صورت جمعی توسط اعضای آن نهاد محترم (و نیز سایر تشکل‌ها اعم از کارگری، دانشجویی،‌ وکلا،‌ خبرنگاران و بازنشستگان و ...) با ایستادن پای خواسته‌های برحق و همچنان معلق مانده‌ی همگان بر "زندگی"، قرین به مقصود خواهد شد.»


فرهاد میثمی در نامه خود اطمینان داده که «از هرگونه خطر جانی عاجل به دور هست و با شناختی که به سبب گونه‌ی تحصیلاتم از بدن انسان دارم در کنار تجربه‌های عدیده‌ی شخصی، یقینا تا پس از نوروز نیز خود را همراهتان خواهم داشت و فرصت کافی برای گفتگوهای آتی در میان خواهد بود.»


او نوشت: «مطمئن باشید من زندگی را بسیار دوست می‌دارم و از زمانی زودتر که فرصت کافی باشد در باره احتمال خطر جدی برای سلامتی‌ام هشدار خواهم داد.»

بی بی سی  فارسی