به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۱، ۱۴۰۱

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ تداوم دادخواهی برای کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان

معترضان، با سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» در اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع کردند

 زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان امروز همانند جمعه‌های سه ماه گذشته صحنه اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی بود.

بر اساس ویدئوهای رسیده به «العربیه فارسی»، جمعه 21 بهمن، شمار زیادی از شهروندان بلوچ در زاهدان علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بسیج و سپاه شعار سر دادند.

نمازگزاران بلوچ پس از نماز جمعه امروز با شعارهای «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» در خیابان‌های زاهدان تظاهرات کردند.

معترضان، با سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» در اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع کردند.

شهروندان زاهدان با سر دادن شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» خواستار آزادی زندانیان سیاسی به ویژه معترضان بازداشت شده در جریان تظاهرات ضدحکومتی جاری شدند.

شهروندان بلوچ، با تظاهرات در اطراف مسجد مکی زاهدان، شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» سر دادند.

خاش هم روز جمعه صحنه اعتراضات ضدحکومتی بود. بر اساس گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی»، گروهی از مردم خاش به خیابان آمده و با حمل نوشته‌هایی مانند «آزادی بیان جرم نیست» و «جمعه خونین خاش - زاهدان» خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

از ابتدای اعتراضات در چهار ماه گذشته در ایران بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط نهادهای حقوق بشری هزاران شهروند بلوچ در این استان بازداشت شده و برخی از آنها در دادگاه‌های ناعادلانه به احکام سنگینی محکوم شده‌اند.

اعتراضات در سیستان و بلوچستان پس از آن شدت گرفت که نیروهای حکومتی، جمعه 8 مهر، با شلیک مستقیم گلوله جنگی بیش از 100 نمازگزار زاهدانی را در اطراف مصلی مکی به قتل رسانده و بیش از 400 نفر دیگر را مجروح کردند.

سازمان «عفو بین‌الملل»، سه‌شنبه 18 بهمن، با تأکید بر محکومیت «به‌شدت ناعادلانه» شعیب میربلوچ‌زهی، شهروند 18 ساله بلوچ، خواستار لغو حکم اعدام او شد. این بیانیه تأکید کرد که شعیب میربلوچ‌زهی ریگی به همراه دست‌کم 9 شهروند دیگر، برای اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان در مرحله کنونی کانون این اعتراضات سراسری است. هزاران نفر از شهروندان بلوچ در سراسر این استان هر هفته به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.