به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۰۳، ۱۴۰۱

شولتس: ایران حکم اعدام شارمهد را لغو کند

صدراعظم آلمان با محکوم‌کردن حکم اعدام برای جمشید شارمهد، از ایران خواست این حکم را لغو کند. رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در واکنش به تحریم‌شدن از سوی ایران: "در ایران نه ثروتی دارم و نه قصد سفر به آنجا را دارم."


اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتشار توئیتی نسبت به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد واکنش نشان داد.

او در این توئیت نوشت: رژیم ایران با هر شیوه قابل تصور در حال مقابله با مردم آن کشور و نقض حقوق بشر است. حکم اعدام برای جمشید شارمهد غیرقابل قبول است. ما این حکم را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم و از رژیم ایران می‌خواهیم آن را پس بگیرد."

ساعاتی پیش از انتشار توئیت شولتس وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که در واکنش به صدور حکم اعدام برای شارمهد، دو دیپلمات ایرانی "عنصر نامطلوب" شناخته شده و اخراج می‌شوند. وزارت خارجه آلمان درباره اسامی و مقام این دو دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی توضیح نداده است.

دادگستری کل استان تهران روز سه‌شنبه (دوم اسفند) از صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند دو تابعیتی، خبر داد. جمشید شارمهد، ۶۷ ساله و دارای تابعیت آلمانی و آمریکایی، متهم شده که "هدایت و رهبری گروه تندر " را که جمهوری اسلامی آن را "شاخه مسلحانه انجمن پادشاهی ایران" می‌خواند بر عهده داشته است.

میشائیل روت، کارشناس سیاست خارجی از حزب سوسیال دموکرات در توییتی نوشت که او گویا بخاطر توییتی که قبلا زده بوده از طرف جمهوری اسلامی تحریم شده است.

روت نوشت «رژیم جمهوی اسلامی تحریمم کرده که دارایی‌های من در ایران مسدود می‌شود و ممنوعیت ورود به ایران برای من صادر کرده ولی من آنجا ثروت ندارم و نمی‌خواهم سفر کنم.»

رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندستاگ در پایان توییت خود نوشته است که او قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های ایران را به عنوان نوعی "تشویق" قلمداد می‌کند. بسیاری از نمایندگان پارلمان آلمان کفالت سیاسی معترضان زندانی را دارند که در خیزش مردمی ایران دستگیر شدند.

تحریم جمهوری اسلامی علیه اتحادیه اروپا و بریتانیا

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲ اسفند (۲۱ فوریه) در بیانیه‌ای تحریم‌هایی را علیه برخی شرکت‌های اروپایی و اشخاص و نهادهای این اتحادیه و بریتانیا اعلام کرد. این تحریم‌ها در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا وضع شده است.

جمهوری اسلامی اتحادیه اروپا و بریتانیا را از جمله به "حمایت از تروریسم و گروه‌های ترویستی" متهم کرده و در مجموع ۱۳ نهاد و شرکت‌ را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این تحریم‌ها شامل "ممنوعیت صدور روادید"، "عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی"، "مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی" و "توقیف اموال و دارایی" عنوان شده است. 

سردار سلامی: سرمایه دشمن برای شکست ایران تمام شده

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران شامگاه سه‌شنبه ۲ اسفند (۲۱ فوریه) در اجلاس اساتید، فرماندهان، و استادیاران در مشهد گفت: «سرمایه دشمن برای شکست ایران تمام شده و در نهایت دست به دامان چند فرد بی‌هویت اپوزیسیون شده است که تکیه‌گاه سستی است.»

این سردار سپاه با اشاره به توقف فعالیت‌های شبکه تلویزیونی "ایران اینترنشنال"  گفت: «این رسانه شرور دروغ‌پراکن، فتنه‌انگیز هتاک را به سرزمین دیگری پرتاب کردند که این به معنی قلمرو قدرت، میدان نفوذ، شعاع تاثیر انقلاب است.»

سردار سلامی مشخص نکرده است که منظورش از "شعاع تاثیر انقلاب" چیست، ولی توقف موقت فعالیت ایران اینترنشنال در لندن بعد از آن صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرد که امنیت کارکنان این شبکه به دلیل تهدیدات ایران در خطر است. بنا بر همین داده‌ها، پلیس لندن  با همکاری سازمان امنیت داخلی بریتانیا (ام‌آی۵)، از آغاز سال ۲۰۲۲ بدین سو، ۱۵ توطئه "برای ربودن یا حتی کشتن" افرادی که به عنوان "دشمنان رژیم (ایران)" شناخته می‌شوند، را خنثی کرده است.

جمهوری اسلامی شماری از شبکه‌های خبری فارسی زبان را به دلیل ایفای وظیفه خود در شفافیت و اطلاع‌رسانی در باره مسائل ایران مورد تحریم قرار داده است و همکاران این رسانه‌ها از جمله "بی‌بی‌سی فارسی"، "دویچه وله" و "رادیو فردا" نیز تا کنون بارها از طرف نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تهید شده‌اند.

دویچه وله