به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۴، ۱۴۰۱

حکم اعدام سرکوت احمدی در زندان دیزل آباد کرمانشاه اجرا شد

 
سرکوت (آرش) احمدی

حقوق بشر در ایران – امروز چهارشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی (دیزل آباد) کرمانشاه اجرا شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، سرکوت (آرش) احمدی، اهل شهرستان روانسر، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی (دیزل آباد) استان کرمانشاه که پیشتر از بابت اتهامات(محاربه از طریق عضویت در حزب کومله) و (قتل عمد) به اعدام محکوم شده بود اعدام شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”سرکوت احمدی اهل روانسر بوده و پیشتر عضو حزب کومله کردستان ایران بوده و بعدا از حزب جدا شده بود. در آذر ماه سال ۱۳۹۹، زمانی که او قصد مهاجرت به اروپا را داشت، در میان مرز ایران و ترکیه بازداشت شده بود.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”در بهمن ماه همان سال، قرارگاه اشرف وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسداران، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که سپاه یک شهروند را به اتهام (قتل حسن ملکی) که یکی از پرسنل نیروی انتظامی بوده، بازداشت کرده‌است. این درحالی است که سرکوت احمدی همیشه اتهام قتل را رد کرده بود.”

همچنین، گفته می شود اجرای حکم اعدام سرکوت (آرش) احمدی، بدون اطلاع خانواده و انجام ملاقات آخر صورت گرفته است.

 تا لحظه تنظیم این خبر اجرای حکم اعدام سرکوت احمدی از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

عدم امکان دسترسی به وکیل مورد نظر متهم و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

 در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.