به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۱، ۱۴۰۱

مولوی عبدالحمید: «کشور در دست نظامیان است»

 

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه امروز ۲۱ بهمن گفته است که کنترل ایران به جای سیاسیون، در دست نظامیان است. همزمان گزارش شده است که مردم زاهدان پس از نماز همانند جمعه‌های گذشته دست به راهپیمایی زدند و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.


معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی، برابری»» سر دادند.


مولوی عبدالحمید درخطبه های نماز جمعه گفت: «الان کشور در دست نظامیان است. بسیاری از مسئولان نظامی‌اند. ما نظامیان را دوست داریم اما آن‌ها کارشان چیز دیگری است. کشور باید در دست سیاسیون باشد. مسئولیت‌ها هم با کسانی ‌باشد که دلسوزاند و تخصص دارند.»


به گفته آقای اسماعیل‌زهی: «ملت دچار مشکل است و احساس بحران می‌کند. ملت ایران دیگر ناامید شده است و چون می‌داند مشکلاتش حل نمی‌شود و اعتراضات برای همین است. خیلی از مردم بدهکارند و از پس زندگی برنمی‌آیند. دلار بیست تومانی شده چهل و پنج هزار تومان و مردم دیگر نمی‌توانند خرید و فروش و تجارت کنند.»


اشاره آقای عبدالحمید به اعتراضات سراسری چهارماهه اخیر پس از کشته شدن مهسا امینی در گشت ارشاد تهران است که در آن بیش از ۳۲۶ تن از جمله ۴۳ کودک کشته شده‌اند.


مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه گفت: «خواست همه ملت است که همه زندانیان سیاسی و اعتراضات اخیر آزاد شوند. حاکمیت تعدادی را آزاد کرده است و این قدم مثبتی است. باید همه زندانیان و همه بازداشتی‌ها اعتراضات اخیر آزاد شوند».


به گفته ناظران بین المللی در جریان اعتراضات اخیر بیش از بیست هزار نفر بازداشت شده اند که اخیرا و پس از اعلام «عفو رهبری» تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شده اند.


او اضافه کرد: « فشار وسرکوب و زندان جواب نمی‌دهد. چرا که مشکل بجای خودش باقی است. مبارزه با معلول فایده ندارد باید به سراغ علت رفت. بیایید با گفتگو و مذاکرات مشکلات را کشور حل کنیم و به خواسته زنان و مردان گوش دهیم.»


مسئولان حکومتی و رهبر ایران اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را توطئه دشمنان خارجی می دانند و معترضان را «اغتشاشگر» خطاب می‌کنند.


مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش گفت: «مردم برای پیروزی انقلاب ۵۷ مشتاقانه آمدند اما هر چه از انقلاب بیشتر گذشت، تنگناها بیشتر شد. خیلی‌ها که در اوایل انقلاب همراه بودند یا جدا شدند یا ما جدایشان کردیم، چون برای خود میدانی ندیدند. به مرور حلقه انقلاب را تنگ کردیم.»


به گفته امام جمعه سنی زاهدان «تبعیض و نابرابری بیداد می‌کند. زنان در این مدت مورد تبعیض قرار گرفتند و شهروند درجه دوم بودند. اهل سنت شهروند حتی شهروند درجه دوم نیستند و شهروند درجه سوم هستند. به ما می‌گفتند شهروند درجه اول هستید اما عملا نبودیم. نه وزیری نه استانداری نداشتیم. در استان‌های سنی نشین در شورای تامین حتی یک نفر اهل سنت نیست.»


مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «در ادارات و سازمان‌ها تبعیض بیداد می‌کند. در استخدام‌ها و بکارگیری سنی‌ها و در آموزش و پرورش که زیربنای ترقی و پیشرفت است ولی همواره تبعیض و دغدغه بوده است. بارها شکایت شده، اما نتیجه ای نداشته است. در مناطقی که هشتاد درصد اهل سنت هستند، هیچ مسئولی سنی نیست.»


پیش از این هم آقای عبدالحمید گفته بود برای هیچ یک از نامه‌هایی که در مورد احداث مسجد یا جلوگیری از تخریب نمازخانه‌های اهل سنت در تهران برای رهبر جمهوری اسلامی نوشته، پاسخی دریافت نکرده است.


روز گذشته مولوی عبدالحمید از بیانیه میرحسین موسوی برای برگزاری همه پرسی در ایران حمایت کرد و گفت «آقای موسوی با بیانیۀ اخیر خود نشان داد که واقعیت‌های جامعه را درک کرده است. وقت آن است که سایر سیاستمداران و علما به نجات کشور بیندیشند و واقعیت‌ها را ببینند».


میرحسین موسوی ۱۵ بهمن‌ماه در بیانیه‌ای خواستار همه پرسی برای «نجات ایران» شد.


مولوی عبدالحمید در آبان‌ ماه امسال هم در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان خواستار برگزاری همه پرسی با حضور ناظران بین‌المللی شده بود.


در اعتراضات بیش از چهار ماه اخیر، شهر زاهدان هر جمعه شاهد اعتراضات بوده و فضای استان سیستان و بلوچستان به شدت امنیتی است.

بی بی سی  فارسی