به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۴۰۱

فرماندۀ نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان برای دومین‌بار طی چهار ماه گذشته تغییر کرد

دو روز پس از بیست و یکمین جمعۀ اعتراضی زاهدان و در حالیکه فضای امنیتی در این شهر تشدید شده است، فرماندۀ نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان برای دومین بار طی چهار ماه اخیر تغییر کرد.

رسانه‌های ایران با اعلام خبر تغییر فرماندۀ نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، گزارش داده‌اند که با حکم احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، سرتیپ دوم دوستعلی جلیلیان به عنوان فرمانده نیروی انتظامی این استان برگزیده شده است.

دوستعلی جلیلیان که تنها چند روز پیش از انتصاب به عنوان فرماندۀ نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، به درجۀ سرتیپ دومی ارتقا یافته بود، پیش از این فرمانده انتظامی شهر ری در استان تهران بوده است.

تغییر فرماندۀ نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان در حالی صورت گرفته است که در آبان ماه سال جاری و همزمان با چهلم جان‌باختگان جمعۀ خونین زاهدان، محمد قنبری به این سمت منصوب شده بود. پیش از محمد قنبری، احمد طاهری فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت.

احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، گفت: «توصیه اصلی ما به فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان محبت ویژه با مردم و قاطعیت هرچه تمام با مخلان امنیت است.»

او همچنین در توجیه تغییر دوبارۀ فرماندۀ نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در کمتر از چهار ماه، مدعی شد که محمد قتبری به صورت موقت به این سمت منصوب شده بود.

احمدرضا رادان در ادامه با اشاره به اعتراضات جاری در ایران، گفت: «در بحث امنیت قطعاً با کسی تعارف نداریم و به هیچکس اجازه نمی‌دهیم از این خط قرمز ما عبور کند.»

این در حالی است که در هفته‌های گذشته و به ویژه جمعه گذشته، فضای امنیتی در شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان تشدید شده و در پی تظاهرات گستردۀ مردم زاهدان، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف این شهر مستقر شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، اینترنت زاهدان در روز جمعه قطع شده بود و این موضوع مانع پخش مستقیم اینترنتی سخنرانی مولوی عبدالحمید، امام جمعۀ اهل سنت مسجد مکی زاهدان شد.

درهمین حال، پیکر ابراهیم ریگی معترض ۲۴ساله که مرگ او در کلانتری نیروی انتظامی در روزهای اخیر خبرساز شده بود نیز در فضایی امنیتی عصر جمعه در آرامستان زاهدان به خاک سپرده شد.

بنا به گزارش‌ حال‌وش رسانۀ فعالان حقوق بشر بلوچ، «ابراهیم ریگی در تاریخ ۳ اسفند حوالی ساعت ۴ و نیم عصر توسط دو مامور بازداشت و به کلانتری ۱۲ در منطقه بعثت منتقل شد، سپس تلفن او از لحظه بازداشت خاموش شده و در کلانتری مورد ضرب و جرح قرار گرفته وفوت می‌کند.»

در پی اعتراضات سراسری در ایران، استان سیستان و بلوچستان هر جمعه صحنۀ تجمعات اعتراضی مردم بوده است. این اعتراضات طی بیش از پنج ماه متوالی، با ایراد خطبه‌های نماز جمعه توسط مولوی عبدالحمید به «جمعه‌های اعتراضی» معروف شده است.

همزمان با تشدید فضای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید امام جمعۀ اهل سنت زاهدان در سخنرانی‌های خود در نماز جمعه بارها از مسئولان جمهوری اسلامی خواستار توقف سرکوب معترضان و آزادی تمام زندانیان سیاسی شده است.

رادیو فرانسه