به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۵، ۱۴۰۱

گزارش سازمان ملل از حضور رهبر جدید القاعده در ایران برای ازسرگیری فعالیت‌های تروریستی

سیف العدل، مربی هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در ایران، رئیس جدید القاعده است

terror.jpg

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که دوشنبه سیزدهم فوریه تسلیم شورای امنیت این سازمان کرد ضمن ابراز نگرانی از اقدام‌های مجدد "القاعده" تأکید نموده که در پی مرگ ایمن الظواهری در کابل، سیف العدل، مسئول امنیتی اسامه بن لادن، که در ایران به سر می برد عملاً به رهبر جدید شبکۀ القاعده بدل شده است.

"سیف العدل" (با نام حقیقی محمدصلاح الدین عبدالحلیم زیدان) مصری‌تبار و از عاملان اصلی عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر است که پس از حملۀ آمریکا و متحدانش به افغانستان در سال ۲۰۰۲ به ایران گریخت و در آنجا مستقر شد. کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده‌اند که کشورهای عضو سازمان ملل در مباحثات خود در نوامبر و دسامبر سال گذشته به این نتیجه رسیدند که سیف العدل نه فقط جانشین ایمن الظوهری به عنوان رهبر جدید القاعده شده، بلکه وی همچنان در جمهوری اسلامی ایران به سر می برد.

دولت آمریکا سیف‌العدل را مسئول انفجار در سفارتخانه‌های خود در دارالسلام در تانزانیا و نایروبی در کنیا در اوت ۱۹۹۸ می‌داند و از آن تاریخ او را تحت تعقیب قرار داده است. سیف العدل در عین حال از آموزش دهندگان عاملان عملیات تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا بوده است.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود تهدید القاعده در مناطق جنگی از جمله در آفریقا را بسیار بالا می‌دانند، هر چند آنان اظهار می دارند که حضور سیف العدل در جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت شیعه مسائلی را در زمینۀ دینی و عملیاتی برای اعضا و کادرهای القاعده برانگیخته است.