به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۱

گلشیفته فراهانی در برلیناله: مردم کشورم هوای تنفس ندارند

 

گلشیفته فراهانی، بازیگر سرشناس سینما در کنفرانس خبری گشایش برلیناله گفت در ایران "دیکتاتوری" حاکم است و "مردم هوای آزاد برای تنفس ندارند". صدراعظم آلمان با هیئت داوران که فراهانی نیز عضو آن است دیدار کرد.

فیلم‌ها در زمان بحران‌های سیاسی چه نقشی می‌توانند ایفا کننند؟ در کنفرانس خبری گشایش جشنواره فیلم برلیناله در برلین، اعضای هیئت داوران حول کریستن استوارت، رئیس امسال هیئت داوران جشنواره، نظراتی در این باره ابراز کردند.

کریستن استوارت بازیگر زن آمریکایی سرشت سیاسی جشنواره برلیناله را یادآور شد. سایر اعضای هیئت داوران نیز در کنفرانس خبری گشایش برلیناله ۲۰۲۳ روز پنجشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در مورد رابطه سیاست و فیلم ابراز نظر کردند.

خانم استوارت ۳۲ ساله که رئیس هیئت داوران امسال برلیناله است، می‌گوید: «به ویژه این جشنواره، به لحاظ تاریخچه‌اش، به شیوه مثبتی از یک خصلت مقابله‌جویانه و سیاسی برخوردار است.»



به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم استوارت افزود، در زمان بحران‌های سیاسی، فیلم‌ها درمان خوبی برای مقابله با احساس ضعف و ناتوانی هستند: «این یک امکان عالی برای مشارکت فعال فراهم می‌کند تا بر زیبایی‌هایی تأکید کنیم که نگه داشتن آنها در این برهه‌های بحرانی دشوار است.»


رئیس هیئت داوران امسال برلیناله افزود: «من فکر می‌کنم وظیفه یک هنرمند در این است که موضوعی منزجرکننده یا ناگوار را انتخاب کند، آن را پردازش کند و به چیزی زیباتر و مفیدتر تبدیل کند.»


فراهانی: مردم کشورم هوای تنفس ندارند


گلشیفته فراهانی بازیگر ۳۹ ساله سینمای بین‌المللی نیز جزو هیئت داوران هفت نفره است که در پایان جشنواره درباره اهدای خرس طلایی و نقره‌ای تصمیم‌گیری می‌کند.


فراهانی در  کنفرانس خبری گشایش برلیناله توجه رسانه‌ها را به وضعیت دشوار کشورش جلب کرد و گفت «ایران، یک دیکتاتوری است، این تنها یک امر فلسفی یا نظری نیست. مردم ایران هوای آزاد برای تنفس ندارند.»


این مدافع اعتراضات مردم ایران گفت، از نظر او برلین شهری است که در آن دیوار فرو ریخت، و این به نماد آزادی بدل شد.


فراهانی با اشاره به جنگ اوکراین و زلزله در ترکیه و سوریه افزود، "حتی اگر این احساس را داشته باشید که دنیا در بسیاری از جاها در حال فروپاشی است، نه فقط در ایران"، با این حال، او خوشحال است از این که برلیناله، سینما و فیلم را جشن می‌گیرد و همگان با هم برای ترویج هنر و فرهنگ همکاری می‌کنند.


دیدار صدراعظم آلمان با هیئت داوران و اشاره به اعتراضات در ایران


اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، پیامی در اینستاگرام به مناسبت گشایش جشواره فیلم برلیناله ۲۰۲۳ منتشر کرد. هیئت داوران برلیناله در روز گشایش پنجشنبه ۱۶ فوریه در دفتر صدراعظمی آلمان با اولاف شولتس دیدار کردند.

 

دیدار هیئت داوران جشنواره برلیناله ۲۰۲۳ با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و حضور کلائودیا روت، وزیرفرهنگ

شولتس نوشت: «برلیناله دوباره آغاز می‌شود. این خبر بسیار خوبی است. ما به هنر، فیلم، فرهنگ نیاز داریم - و از دیدار امروز هیئت داوران هفتادوسومین @berlinale در دفتر صدراعظمی بسیار تشکر می‌کنیم!»


صدراعظم آلمان در این پیام به اعتراضات مردمی در ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: «جشنواره بین‌المللی فیلم برلین همواره به موضوعات مهم سیاسی پرداخته است: به عنوان مثال، امسال، جنگ تهاجمی روسیه به اوکراین یا اعتراضات در ایران.»


شولتس نوشت: «هنر و فرهنگ بخش مهمی از دموکراسی ما هستند و تکانه‌هایی به جامعه ما وارد می‌کند. برای تمام کسانی که در این همایش شرکت دارند، جشنواره‌ای پرشور و موفق آرزو می‌کنیم!»


جانی تو، کارگردان چینی ۶۷ ساله و عضو هیئت داوران درباره اهمیت فیلم و سینما در کنفرانس خبری گفت: «دیکتاتوری‌ها به ویژه با فیلم مخالف هستند، زیرا سینما ارتباط نزدیکی با مخاطب و مردم دارد. این در سراسر جهان اعمال می‌شود: اگر می خواهید برای آزادی بجنگید، باید برای سینما، برای فیلم بایستید.»


دیگر اعضای هیئت داوران امسال عبارتند از کارگردان آلمانی والسکا گریزه‌باخ، فرانسین مایسلر، کاستینگ ایجنت آمریکایی، کارگردان رومانیایی رادو جود، و کارلا سیمون کارگردان اسپانیایی، که این آخری با فیلم "آلکارّاس" جایزه برلیناله سال گذشته را نصیب خود کرد.


گشایش جشنواره فیلم برلیناله ۲۰۲۳ با کنفرانس خبری هیئت داوران هفت نفرهگشایش جشنواره فیلم برلیناله ۲۰۲۳ با کنفرانس خبری هیئت داوران هفت نفره

جشنواره فیلم برلیناله شامگاه پنجشنبه با کمدی "او پیش من آمد" ساخته ربکا میلر، به طور رسمی گشایش می‌یابد.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز قرار است از طریق ویدئو ارتباط برقرار کند. شان پن، ستاره هالیوود حضور زلنسکی را اعلام خواهد کرد. شان پن فیلم اوکراینی خود "Superpower" را در برلیناله به نمایش می‌گذارد.


ایران و روسیه جایی در برلیناله ندارند


مسئولان جشنواره برلین در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که سیاست جشنواره‌های کن و ونیز را در باره روسیه و تقبیح حمله به اوکراین به کار خواهند گرفت. تصمیم در باره ایران نیز به منظور حمایت و همراهی و همبستگی با معترضان اتخاذ شده است.


در این اطلاعیه آمده است: «برلیناله جنگ تجاوزکارانه روسیه که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، قاطعانه محکوم می‌کند و همبستگی خود را با مردم اوکراین و همه کسانی که علیه این جنگ ایستاده‌اند ابراز می‌دارد. این جشنواره هم‌چنین در کنار معترضان شجاع در ایران می‌ایستد؛ شهروندانی که به دفاع از خود در برابر یک رژیم خشن و غیردمکراتیک برخاسته‌اند.»

 دویچه وله فارسی