به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۱، ۱۴۰۱

سفر غیرمنتظره بایدن به کی‌یف و دیدار با زلنسکی

جو بایدن در آستانۀ نخستین سالگرد حملۀ روسیه به اوکراین، در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سفری اعلام‌نشده وارد اوکراین شد. این نخستین بار از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین است که بایدن به کی‌یف سفر می‌کند. او در دیدار با زلنسکی بار دیگر بر پشتیبانی آمریکا از اوکراین تأکید کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود دیدار کرد. سفر بایدن به پایتخت اوکراین به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود.

دیدار بایدن از اوکراین پیش از سفر رسمی او به لهستان صورت می‌گیرد و این نخستین بار پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین است که رئیس جمهوری آمریکا شخصا به این کشور سفر می‌کند.

اولکسی گونشارنکو، سیاستمدار اوکراینی، لحظاتی پس از ورود بایدن به کی‌یف تصویری از ملاقات بایدن و زلنسکی را در توییتر منتشر کرد. او در توییت خود همچنین نوشت که در حین دیدار روسای جمهوری اوکراین و آمریکا، در پس‌زمینه صدای آژیرهای خطر شنیده می‌شد.

 به گزارش رسانه‌های خبری بایدن و زلنسکی در این دیدار یاد سربازان اوکراینی جانباخته در جریان حمله نظامی روسیه را گرامی داشتند. بایدن از کمک‌های تازه نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد. این خبر قرار است فردا به طور رسمی تأیید شود.

رئیس جمهوری آمریکا افزون بر این بر پشتیبانی ایالات متحده از اوکراین تأکید کرد و شجاعت مردم این کشور را ستود.

ولودیمیر زلنسکی نیز دیدار بایدن از اوکراین را پیام بسیار مهمی در راستای پشتیبانی آمریکا از شهروندان اوکراینی دانست و گفت که با رئیس جمهوری ایالات متحده در باره دریافت سلاح‌هایی با برد زیاد صحبت کرده است.

 دویچه وله فارسی