به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۴۰۱

گزارش گاردین از «قاچاق پهپادهای ایرانی با قایق و هواپیمای دولتی» به روسیه

 

پهپاد مهاجر ۶

روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته ایران با استفاده از قایق و یک شرکت هواپیمایی دولتی نوع جدید پهپادهای مجهز به تجهیزات نظامی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه قاچاق کرده است.


بر اساس این گزارش که خبرنگاران گاردین در شهرهای بیروت و کی‌یف با استناد به منابعی در خاورمیانه نوشته‌اند، دست‌کم ۱۸ پهپاد جدید و پیشرفته دوربرد به نیروی دریایی روسیه منتقل شده است.


به گفته گاردین، چاپ لندن، این محموله بعد از آن فرستاده شد که ۱۰ نفر از نظامیان و مهندسان روسی ماه نوامبر در سفری به تهران از محصولات نظامی ایران بازدید کردند.


بر اساس این گزارش، شش پهپاد مهاجر۶ با برد ۲۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل دو موشک در هر بال، همراه با ۱۲ پهپاد شاهد ۱۹۱ و شاهد ۱۲۹ با قابلیت پرتاب موشک هوا به زمین سفارش داده شد.


این دو نوع شاهد جدید بر خلاف شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ که در حمله‌های پهپادی انتحاری (کامیکازه) به کار گرفته می‌شود، قابلیت پرتاب بمب و بازگشت به پایگاه را دارند.


گاردین به نقل از منابع آگاه گفته بیشتر پهپادها مخفیانه از ساحل دریای خزر ارسال و سپس به یک کشتی روسی منتقل شده است. سایر پهپادها هم به گزارش این روزنامه با یک شرکت هوایی دولتی به روسیه ارسال شده است.


بر اساس این گزارش همچنین متخصصان ایرانی برای استفاده از این پهپادها به روسیه اعزام شده و در مجموع ۵۴ نفر برای سوار کردن قطعات کمک کرده‌اند.


گزارشگران گاردین نوشته‌اند این پهپادها در همان کارخانه‌ای در اصفهان ساخته شده که ۲۸ ژانویه توسط یک پهپاد که گمان می‌رود متعلق به اسرائیل باشد، هدف قرار گرفت.


گاردین می‌گوید با منابعی گفت‌وگو کرده که به طور مستقیم در جریان معاملات نظامی ایران و فروش پهپادها و ظرفیت و توانایی آنها هستند.


ششم بهمن ماه امسال، ۲۶ ژانویه،‌ اوکراین اعلام کرد که روسیه بار دیگر با یک مجموعه پهپاد نظامی ساخت ایران به این کشور حمله کرده است.


بر اساس این گزارش همه پهپادها از نوع شاهد بوده‌ و توسط پدافند اوکراین سرنگون شده‌اند.


هواپیماهای آویزان شده در مقابل سفارت ایران در کی‌یف در اعتراض به حملات پهپادی ساخت ایران که ادعا می‌شود باعث مرگ کودکان و غیرنظامیان شده است


ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفته بود خبر دارد که روسیه در تدارک حمله‌ای جدید با پهپادهای ایرانی است.


اوکراین بیم آن را دارد که روسیه با کمک ایران و کره شمالی در پی آن باشد که در سالگرد حمله اوکراین تا دو هفته آینده، حملات هوایی خود را تشدید کند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که به دلیل خسارت‌های جدی ناشی از حملات پهپادهای ایرانی، کشورهای غربی به اوکراین کمک کرده‌اند تا سیستم دفاع هوایی خود را تقویت کند.


استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین موجب شده تا تهران چندین دور با تحریم‌های فزاینده‌ای از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روبه‌رو شود.


این تحریم‌های جدید به طور مشخص صنایع نظامی ایران و شرکت‌های مرتبط با تولید تسلیحاتی مانند پهپادهای نظامی را هدف قرار داده‌اند.


وزارت خارجه ایران تایید کرده که تعدادی پهپاد به روسیه فروخته است اما گفته این پهپادها را برای کمک به روسیه و استفاده در جنگ اوکراین به این کشور ارسال نکرده است.


اما آمریکا می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص در ارتباط با جنگ اوکراین با روسیه همکاری می‌کند و حتی کارشناسان نظامی ایرانی در شبه جزیره کریمه که در اشغال روسیه است، مستقر هستند.


این در حالی است که وزارت خارجه ایران کماکان اصرار دارد که ایران در جنگ اوکراین بی‌طرف است.

بی بی سی  فارسی