به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۴۰۱

على شکورى‌راد: در شرایط موجود صحبت از انتخابات تهوع‌آور است

 سخن گفتن نه امکان‌پذیر است و نه مؤثر

eslah.jpg

رادیو فردا - سخنگوى «جبهه اصلاحات ایران» می‌گوید انتخابات موضوعیتی برای گفتگو ندارد و در شرایط موجود صحبت از انتخابات حالت تهوع‌ ایجاد می‌کند.

على شکورى‌راد روز یکشنبه هفتم اسفند در مصاحبه با خبرگزاری ايلنا، عدم پذيرش اصلاح از سوى حاکميت را علت بن‌بست سياسى موجود در کشور دانست.

او درباره آغاز گفتگوهای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با سران حاکمیت در میانه اعتراضات مردمی اخیر گفت این گفتگوها عملا از طرف حاکمیت متوقف شد و ادامه پیدا نکرد: «وقتی حتی رؤسای سه قوه برای این دیدارها با مشکل مواجه می‌شوند، طبیعتا سخن گفتن نه امکان‌پذیر است و نه مؤثر».

در آخرین انتخابات جمهوری اسلامی که ۲۸ خرداد پارسال برگزار شد، بر اساس آمار رسمی وزارت کشور، تنها ۴۳ درصد افراد واجد شرایط شرکت کردند و بسیاری از نیروها و تشکیلات سیاسی آن را تحریم کردند.

امید به اصلاحات از سوی رهبران جناح حکومتی «اصلاح‌طلب» در حالی است که رهبران جمهوری اسلامی و معترضان همزمان رویکرد این جریان را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، یکی از شعارهای اصلی اعتراضات گسترده مردمی اخیر، سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بود و حتی میرحسین موسوی از رهبران «جنبش سبز» نیز اخیرا خواستار برگزاری همه‌پرسی «آزاد و سالم» در ایران و تدوین قانون اساسی جدید شد.

در همین رابطه، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی،۱۸ آذر امسال اذعان کرد که «علاقه اکثریت مردم عبور از جمهوری اسلامی است».

او گفت: قانع کردن مردم در برهه کنونی «بسیار سخت» است، زیرا «با ادبیات و گفتمان دهه ۶۰ نمی‌شود جامعه‌ای را قانع کرد که ۷۰ درصد آن نه امام و نه جنگ را دیده است».

نتیجه یک نظرسنجی موسسه «گمان» در بهمن‌ماه نشان می‌دهد که ۸۰.۹ درصد از مشارکت‌کنندگان در داخل و خارج از کشور بر این عقیده هستند که اگر همین امروز یک رفراندوم آزاد با سئوال «جمهوری اسلامی: آری یا نه برگزار شود» رای آن‌ها «نه به جمهوری اسلامی» خواهد بود.