به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۰۳، ۱۴۰۱

تنش در روابط تهران و لندن؛ «احضار کاردار موقت سفارت بریتانیا در تهران»

 یک روز پس از احضار کاردار جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه بریتانیا، در اقدامی مشابه ایران نیز کاردار موقت سفارت بریتانیا را احضار کرد. رسانه‌های دولتی در ایران نوشته‌اند سه‌شنبه سوم اسفند رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت خارجه این کشور «اعتراض به تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی» را به ایزابل مارش کاردار موقت بریتانیا در تهران ابلاغ کرده است.


یک روز قبل در پی افزایش نگرانی‌ها از شدت گرفتن تهدیدات علیه کارکنان شبکه ایران اینترنشنال در لندن و انتقال فعالیت‌های این شبکه به واشنگتن، وزارت امور خارجه بریتانیا از احضار مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی خبر داده بود.


اکنون خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره احضار دیپلمات بریتانیایی نوشت وزارت خارجه ایران «طرح ادعاهای بی پایه و اساس را تداوم سیاست ایران هراسی خواند و خواستار توقف این رویکرد غیردوستانه دولت بریتانیا شد».


اخیرا رئیس پلیس ضدتروریسم بریتانیا با هشدار درباره افزایش توطئه‌هایی که از طرف قدرت‌های خارجی طراحی شده‌اند، از ۱۵ مورد نقشه قتل یا آدم‌ربایی که سرچشمه آنها از ایران می‌آمده خبر داد.


حکومت ایران با احضار کاردار موقت بریتانیا تحریم‌های جدید بریتانیا علیه ایران «سیاسی کارانه» خواند و گفت «کشوری که شدیدترین تبعیض‌ها و اجحاف‌ها را در حق مهاجران و مسلمانان روا داشته و پناهجویان را بر خلاف قوانین بین‌المللی بالاجبار به رواندا منتقل می‌کند، در جایگاهی نیست که در مورد حقوق بشر سخن بگوید.»


بریتانیا دوشنبه در هماهنگی با اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های تازه علیه ۸ مقام حکومت ایران از جمله سه قاضی را به اتهام نقض حقوق بشر اعلام کرد.


این کشور تاکنون ۳۰۰ مقام حکومت ایران را تحریم کرده است.


در مقابل، ایران نیز روز گذشته ۳۶ فرد، سازمان و شرکت اتحادیه اروپا و بریتانیا را در واکنش به تحریم‌های تازه کشورهای اروپایی به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.


دوران پر تنش

روابط تهران و لندن در ماه‌های اخیر پرتنش بوده است.


به ویژه پس از آغاز سرکوب دور تازه اعتراضات در ایران که در پی کشته‌شدن مهسا امینی آغاز شد و در آن صدها شهروند غیرنظامی ایران به ضرب گلوله کشته شدند.


رهبران ایران بریتانیا و دیگر کشورهای غربی را متهم به تحریک معترضان کردند.


همچنین ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پس از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی بریتانیایی گفته بود «این یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»


بریتانیا نیز در حال حاضر سفیر خود را از تهران به طور موقت فراخوانده است.


سفارت بریتانیا در تهران در هفته های اخیر بارها از سوی افراد ناشناس هدف دیوار نویسی هایی قرار گرفته که محتوی آن دشنام از جمله ناسزاهای جنسی به مقام های بریتانیا بوده است. شهرداری تهران هم در اطراف سفارتخانه های اروپایی از جمله جمله سفارت بریتانیا پوسترهایی حاوی عبارات تند سیاسی نصب کرده بود.

بی بی سی  فارسی