به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۵، ۱۴۰۱

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ بازداشت ده‌ها شهروند بلوچ در اطراف مسجد مکی

  بر اساس گزارش‌ها نيروهاى سركوب‌گر با سلاح‌هاى سنگين، محدوده مصلی و مسجد مکی را محاصره کرده و ده‌ها تک تیرانداز بر پشت‌بام ساختمان‌های مشرف به منطقه دیده شده‌اند


بنا به گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی»، مسجد مکی و مصلای شهر زاهدان در محاصره کامل نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

همزمان در بیست‌ویکمین جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان، ویدئوهایی از بازداشت خشونت آمیز شهروندان بلوچ در اطراف مسجد مکی منتشر شده است.

فعالان رسانه‌ای بلوچ، جمعه 5 اسفند با انتشار تصاویری خبر دادند که انتظامات مسجد مکی زاهدان، از ورود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به این مسجد جلوگیری کردند.

خبرگزاری «حال وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را منعکس می‌کند در اطلاعیه‌ای خبر داد که به دلیل اختلال در اینترنت زاهدان خطبه‌های مولوی عبدالحمید در مصلی به صورت زنده پخش نشده است اما مردم همانند هفته‌های گذشته در مصلی حضور دارند.

بر اساس گزارش‌های محلی، نيروهاى سركوب‌گر با سلاح‌هاى سنگين، محدوده مصلی و مسجد مکی را محاصره کرده و ده‌ها تک تیرانداز بر پشت‌بام ساختمان‌های مشرف به منطقه دیده شده‌اند.

همزمان کانال تلگرامی «رصد بلوچستان»، با انتشار ویدیویی از حضور گسترده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اطراف مسجد الخلیل خاش خبر داد.

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان در مرحله کنونی کانون این اعتراضات سراسری است. هزاران نفر از شهروندان بلوچ در سراسر این استان هر هفته به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.