به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۰، ۱۴۰۱

گروهی از زندانیان سیاسی آزاد شدند

 

تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی چهارشنبه شب آزاد شدند. در میان زنان زندانی آزادشده، نام های فریبا اسدی، شهره حسینی، گلاره عباسی، زهرا صفایی، پرستو معینی، عالیه مطلب زاده، نیلوفر شاکری، و صبا کرد افشاری به چشم می خورد. گزارش ها همچنین حاکی از آزادی محمد حبیبی چهره ی نام آشنای معلمان کشور است.


هرانا خبر داده است جزییات آزادی پیش از موعد زندانیان زن مشخص نیست. اما محتمل است آزادی این افراد به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد.

گلاره عباسی از بابت اتهام اجتماع و تبانی، به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود.

شهره حسینی از بهمن ماه سال گذشته در حال تحمل دوران محکومیت ۲ سال و ۷ ماه خود در زندان اوین بود.

زهرا صفایی و دختر وی پرستو معینی در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. پرستو معینی و زهرا صفایی در بهمن ۹۹، از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. زهرا صفایی علاوه بر این به اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

فریبا اسدی به همراه سه هم پرونده ای خود در بهمن ماه سال ۹۹ از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. فریبا اسدی در دوران حبس با گشایش دو پرونده جدید علیه خود مواجه و مجموعا به ۴ سال حبس تعلیقی و ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

عالیه مطلب زاده در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ ۲۰ مهر ۹۹، برای اجرای حکم بازداشت شد.

نیلوفر شاکری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بوده است.

صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، از مخالفان حجاب اجباری ۵ سال حکم زندان داشت.

آزادی محمد حبیبی

محمد حبیبی چهره نام آشنای جنبش معلمان ایران چهارشنبه شب بعد از ۱۰ ماه از زندان آزاد شد. خدیحه پاک ضمیر همسر محمد حبیبی از آزادی او خبر داد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران آزادی او را تبریک گفته و خواهان آزادی دیگر معلمان کشور و فعالان مدنی و صنفی و سیاسی و مختومه شدن پرونده‌های شده است.

فرهاد شیخی فعال کارگری از دیگر آزادشدگان چهارشنبه شب است.