به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۴۰۱

اخراج اساتید دانشگاه‌ در ایران؛ مقام وزارت علوم: علت ناتوانی علمی است نه سیاسی

 

در جریان اعتراضات ماه‌های اخیر شمار زیادی از دانشجویان بازداشت و اساتید دانشگاهی نیز احضار یا اخراج شدند

در پی انتشار گزارش‌هایی از اخراج گسترده اساتید دانشگاه‌ در ایران، مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت «آماری در ارتباط با اخراج اساتید دانشگاه‌ها پس از اغتشاشات اخیر وجود ندارد. اگر مواردی از اخراج اساتید مطرح می‌شود دلیل آن ناتوانی علمی و عدم دریافت‌ پایه‌ها در زمان مقرر است.»


این در حالی است که پیشتر رسانه‌های داخلی و نهادهای دانشجویی از اخراج و اعلام پایان کار اساتید به سبب همراهی با اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران خبر داده‌بودند.


اما معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفته «هیچ استادی به دلیل مسائل سیاسی اخراج نشده است. اگر موردی وجود دارد، به طور حتم مربوط به بندهای آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی و مشکلاتی از این دست می‌شود.»


۱۲ انجمن‌ علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تایید موج برخورد با اساتید این دانشگاه‌ در بیانیه ضمن اعتراض به این موضوع نوشتند «چندی پیش باخبر شدیم که اساتیدی از دانشگاه‌های کل کشور، از تهران تا کردستان، با اطلاعیه‌ی «قطع همکاری»(بخوانید اخراج) مواجه شده‌اند».


در ماه‌های اخیر سه استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هم تعلیق شده بودند.


پیشتر کانال شوراهای صنفی دانشجویان ایران گزارش‌هایی از اخراج استادان دانشگاه‌های تهران، بهشتی و علامه طباطبایی منتشر کرده بود.


از جمله این شورا گزارش داده بود «جلسه‌ای در هیات رسیدگی به تخلفات، برای برخی از اساتید فنی برگزار شده است. طبق این گزارش‌ها محوریت این جلسه بیانه‌ای بود که اساتید فنی در آن وقایع ۷ آبان در پردیس امیرآباد، ورود نیروهای لباس شخصی به داخل پردیس، اقدام به بازداشت و ضرب و شتم دانشجویان و آسیب به اموال دانشگاه را محکوم کرده بودند.»


۷ آبان امسال دانشجویان دانشگاه تهران تجمع و تظاهراتی در حمایت از همشاگردی‌های بازداشتی خود برگزار کردند. پس از آن تصاویری از محاصره دانشجویان و بازداشت معترضان به دست نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی منتشر شد.


امیر دبیری‌مهر استاد علوم سیاسی هم در حساب توییتری خود نوشته بود «۹ نفر از استادان علوم سیاسی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی بصورت غیر منتظره بازنشسته وپایان همکاری آنها به ایشان ابلاغ شده است.»


اخراج اساتید با واکنش دانشجویان مواجه شد

منبع تصویر،UGC

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید

پادکست

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱


پادکست

پایان پادکست

سوسن صفاوردی، استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز هم از «بازنشستگی دسته‌جمعی استادان این دانشگاه» خبر داده بود و گفته بود این اقدامات «بدون آمادگی قبلی و در تماس از دفتر رئیس این دانشگاه» صورت گرفته است.


خبر پایان کار این اساتید را در اعلانات راهروی دانشگاه منتشر کرده بودند.


شورهای صنفی دانشجویان کشور بهمن ماه امسال هم گزارش داده بود که دانشگاه فردوسی «با دست‌کم ۱۱ تن از استادان مدعو قطع همکاری کرده است.»


اخراج استادان در ایران پس از تاسیس جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد. با آغاز انقلاب فرهنگی در سال‌های اول انقلاب، شمار زیادی از استادان از دانشگاه‌ها به بهانه‌های گوناگون اخراج شدند.


پیشتر روزنامه شرق در ایران نیز در گزارشی نوشته بود «ماجرای اخراج استادان دانشگاه به امروز و دیروز محدود نمی‌شود و حالا دیگر می‌توان هر روز خبری از احضار و اخراج استادی شنید و حتی می‌شود پیش‌بینی کرد به‌زودی نام کدام استاد در گروه اخراجی‌ها می‌نشیند. مسئله‌ای که از سال گذشته بیشتر شد و از شهریور‌ شدت گرفت.»


سال گذشته انتشار گزارش‌هایی از اخراج محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی، و آرش اباذری استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف خبرساز شده بود.