به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۳۰، ۱۴۰۱

نخست وزیر اسرائیل: ایران مسئول حمله هفته گذشته به یک نفتکش است

یک روز پس از افشای حمله هوایی به یک کشتی اسرائیلی در منطقه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد ایران مسئول حمله به این نفتکش است. نتانیاهو روز یکشنبه ۳۰ بهمن در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «هفته گذشته ایران بار دیگر به یک نفتکش در خلیج فارس حمله کرد و به آزادی کشتیرانی بین‌المللی آسیب رساند.»


خبرگزاری رویترز نوشت که منابع دفاعی و امنیتی منطقه گفته‌اند که گمان می‌کنند این حمله از سوی ایران انجام شده، اما در مورد حادثه اظهارنظری نمی‌کنند.


جمهوری اسلامی پیشتر از نقش داشتن در حملات مشابه در گذشته را رد کرده است.



خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک منبع دفاعی منطقه گزارش داد که دست‌کم یک کشتی متعلق به اسرائیل در ۲۱ بهمن‌ماه در دریای عرب هدف حمله‌ای قرار گرفته که گمان می‌رود توسط جمهوری اسلامی انجام شده باشد.


بر اساس این گزارش این کشتی که با نام کامپو اسکوئر و با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد از سوی یک شی هوابرد آسیب جزئی دید.


مدیر کشتی کامپو اسکوئر نیز حمله به این کشتی در دریای عرب را تایید کرد و گفت که این کشتی مرتبط با اسرائیل شامگاه ۲۱ بهمن‌ماه، حدود ۳۰۰ مایلی دورتر از سواحل هند و عمان مورد اصابت قرار گرفته اما کشتی و خدمه آن سالم‌اند.


همچنین شرکت امنیت دریایی بریتانیا «امبری اینتلیجنس» از حمله پهپادی به سه کشتی در دریای عرب خبر داده و ارزیابی کرده که حملات از سوی جمهوری اسلامی انجام شده است.


بر اساس گزارش این شرکت، دو کشتی تجاری متعلق به اسرائیل و یکی دیگر متعلق به امارات متحده عربی بوده است.


در آبان‌ماه نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد بر اساس بررسی اطلاعات موجود، آمریکا مطمئن است که احتمالا ایران حمله پهپادی را به نفت‌کش پاسیفیک زیرکون در سواحل عمان انجام داد. این نفتکش نیز متعلق به ایدان اوفر، میلیاردر اسرائیلی بود.


حمله اخیر پس از یک حمله پهپادی به تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی در اطراف اصفهان صورت گرفته که پس از آن، جمهوری اسلامی، اسرائیل را به نقش داشتن در آن حمله متهم کرد.

العربیه