به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۴۰۱

اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل با مشارکت ایران و روسیه آغاز شد

  شورای حقوق بشر مجموعه گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری، از جمله تبعیض، آزادی مذهب، حق مسکن، و تأثیر مخرب تحریم‌ها را بررسی می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر در ژنو هشدار داد که جهان در زمینه رعایت حقوق بشر در حال «عقب‌گرد» است.


گوترش، دوشنبه هشتم اسفند، گفت: «حمله روسیه به اوکراین موجب بزرگ‌ترین نقض حقوق بشری شد که اکنون با آن رو به رو هستیم.»


نشست امروز با یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان زلزله ترکیه و سوریه آغاز شد.


این اجلاس در حالی آغاز می‌شود که جهان با نگرانی‌های حقوق بشری شامل حمله روسیه به اوکراین، سرکوب مخالفان در روسیه و بلاروس، درگیری‌های جدید بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، و تلاش‌ها برای تحکیم توافق صلح اتیوپی، که به دو سال درگیری میان دولت ملی و شورشیان در منطقه تیگرای پایان داد، دست و پنجه نرم می‌کند.


شورای حقوق بشر که متشکل از 47 کشور عضو است، مجموعه گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری، از جمله تبعیض، آزادی مذهب، حق مسکن، و تأثیر مخرب تحریم‌های اقتصادی علیه دولت‌ها بر مردم عادی را بررسی می‌کند.


این شورا که معمولا سه بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد، همچنین برنامه‌ای برای تمرکز بر کشورهای دارای «موقعیت خاص» مانند افغانستان، سوریه، میانمار، نیکاراگوئه و سودان جنوبی دارد.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در این شورا شرکت خواهد کرد. در شرایطی که ایران در گیر و دار اعتراضات ضدحکومتی به دلیل قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد جمهوری اسلامی به سر می‌برد، امیرعبداللهیان در این شورا سخنرانی می‌کند.


روسیه نیز که سال گذشته پیش از اخراج از شورا به طور یکطرفه عضویت خود را پایان داد، قرار است در بالاترین سطح از زمان تعلیق در این اجلاس شرکت کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه که بیشتر به دلیل تخصصش در امور دفاعی شهرت دارد، قرار است روز پنجشنبه در این نشست سخنرانی کند.

العربیه