به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۵، ۱۴۰۱

16 کشته و مصدوم در سانحه سقوط بالگرد وزیر ورزش ایران

 

اخیرا حمید سجادی، وزیر ورزش رژیم جمهوری اسلامی به‌دلیل نقش او در سرکوب معترضان ضد‌حکومتی به‌ویژه ورزشکاران و از جمله در فضاهای ورزشی از سوی اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته است

سانحه سقوط بالگرد وزیر ورزش و جوانان ایران هنگام فرود ناموفق آن در شهر بافت استان کرمان، 16 کشته و مصدوم برجای گذاشت.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران از بین 16 نفر مصدوم این سانحه شامل سرنشینان و خدمه پرواز، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان ایران دچار ضربه مغزی و خونریزی شده و اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه ریاست و مشاور او در این حادثه به دلیل شدت جراحات وارده درگذشت.

خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ایران خونریزی مغزی وزیر ورزش و کشته شدن مشاور او در یک «حادثه» سقوط هلی‌کوپتر در استان کرمان را تایید کرد.

فارس، پنج‌شنبه 4 اسفند در گزارشی با اعلام خونریزی مغزی وزیر ورزش و کشته شدن مشاور او در این سانحه، نوشت که حال «حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی «چندان مساعد نیست.»

رئیس اورژانس کرمان نیز ضمن تایید خونریزی مغزی حمید سجادی، وزیر ورزش در نتیجه سانحه بالگرد افزود که کار انتقال وی از بافت به مراکز درمانی در حال انجام است.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان رژیم جمهوری اسلامی و مشاور او، اسماعیل احمدی و 10 نفر دیگر از خبرنگاران و مسئولان محلی، پنج‌شنبه 4 اسفند راهی شهرستان بافت در استان کرمان شده بودند که در حین فرود هلی‌کوپتر حامل آن‌ها سقوط کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، شاهدان عینی گفته‌اند که بالگرد سجادی و مشاورش هنگام فرود در شهرستان بافت دچار سانحه شده و در ارتفاع پایین سقوط کرده است.

فارس همچنین گزارش کرده که «بالگرد یک بار توانسته روی زمین بنشیند ولی دوباره بلند شده که موقع نشستنِ مجدد دچار سانحه شده است.»
بر اساس این گزارش، علت این «حادثه» که در استادیومی در شهر بافت اتفاق افتاده در دست بررسی است.

پیش از آن، وب‌سایت «ورزش سه» نزدیک به شبکه سوم صداوسیمای جمهوری اسلامی به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان حال وزیر ورزش و همراهانش را «مساعد» اعلام کرده بود.

همچنین محمد‌مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز گفته بود که این هلی‌کوپتر، 12 سرنشین داشته که «در نتیجه سانحه هنگام نشستن در ورزشگاه بافت صدمه دیدند اما حال آنان مساعد است.» او همچنین گفته بود که همگی مصدومان در بیمارستان شهر بافت در حال درمان هستند.

در مورد تعداد سرنشینان و خدمه پرواز این هلی‌کوپتر سانحه دیده، آمارهای متناقضی منتشر شده و در حالی‌که استاندار کرمان، تعداد سرنشینان را 12 نفر اعلام کرده، خبرگزاری فارس آن‌ها را 14 نفر و خبرگزاری تسنیم نیز 16 نفر عنوان کرده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی به همراه رئیس فدراسیون شمشیربازی، نماینده بافت در مجلس ایران و جمعی از خبرنگاران و تصویربرداران صداوسیما در این بالگرد حضور داشتند و قرار بود از طرح‌های ورزشی شهرستان بافت بازدید کنند.

در گزارش‌های اولیه اعلام شد که لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم در این سفر سجادی را همراهی می‌کند، اما پیگیری‌ها نشان داد که وی پیش از این سفر به تهران بازگشته بود و در بالگرد حضور نداشت.

سجادی، از جمله افرادی است که اخیرا به‌دلیل نقش او در سرکوب، محدود کردن و تهدید ورزشکارانی که به اعتراضات سراسری ضدحکومتی پیوسته بودند، از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.

پیشتر اسنادی از سوی گروه‌های سایبری منتشر شده بود که نشان می‌داد حمید سجادی در روند سرکوب و گرفتن اعترافات اجباری از ورزشکارانی چون «الناز رکابی»، صخره‌نورد ایرانی که در جریان مسابقات سئول حجاب اجباری از سر برداشت، نقش دارد.