به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۳، ۱۴۰۱

شماری دیگر از زندانیان سیاسی آزاد شدند

  

تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان گوهردشت کرج شامگاه شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شدند. یاشار دارالشفا، کاوه دارالشفا، آرش گنجی، عادل گرجی، امیرعباس آزرموند، مهدی ساور، میثم محمدی، آرشام رضایی و محمود علینقی زندانیان سیاسی آزاد شده هستند.

ساعاتی پیش بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار پیشین و مترجم ساکن ایران، از آزادی پسرعموهایش کاوه و یاشار دارالشفایی خبر داد.

او در توییتر نوشت: کاوه و یاشار دارالشفا (پسرعموهایم) چند دقیقه پیش از مقابل زندان رجایی‌شهر تماس گرفتند و گفتند آزاد شده‌اند و دارند ماشین می‌گیرند به سمت خانه. از حکم کاوه حدود دو ماه و از حکم یاشار حدود پنج ماه مانده بود.

این دو برادر در مردادماه سال جاری، پیش از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم محکومیت پیشین خود به زندان اوین انتقال داده شدند.

امروز هم‌چنین خسرو صادقی‌بروجنی، روزنامه‌نگار و نویسنده بعد از حدود سه سال، از زندان اوین آزاد شد.  همانند دیگر روزنامه‌نگاران و نویسندگان، او نیز  به «اقدام علیه امنیت ملی داخلی و خارجی» متهم شده بود.

آقای صادقی شامگاه شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ بعد از آزادی از زندان، در نخستین توئیت خود در نخستین توئیت خود نوشت: بعد از ۹۱۱ روز، سلام به آزادی ...

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز نیز روز شنبه ۲۲ بهمن از زندان آزاد شد. تصویری از لحظه آزادی خالد پیرزاده در  شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را بر روی ویلچر نشان می‌‌دهد. خالد پیرزاده پیش از زندانی شدن ورزشکار و قهرمان بدن‌سازی بود.

خالد پیرزاده خرداد ۱۳۹۸ توسط قاضی مقیسه ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» مجموعا به هفت سال زندان محکوم شد.

علی شریف‌زاده، وکیل دادگستری، پیشتر در توییتی نوشته بود که خالد پیرزاده اکنون با ده‌ها کیلو کاهش وزن روی ویلچر می‌نشیند و به بی‌اختیاری ادرار دچار شده است.

یاشار تبریزی، فعال مدنی که خود نیز به تازگی از زندان آزاد شده است، با انتشار ویدئویی وضعیت جسمی کنونی آقای پیرزاده را نشان داده که قادر به حرکت نیست و خود را روی زمین می‌کشد.

او ضمن انتشار این ویدئو نوشت: «خالد پیرزاده پس از تحمل چهار سال حبس در بدترین شرایط جسمانی آزاد شد. دیدن وضعیت ایشان، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.»

مهره‌های کمر و پای خالد پیرزاده که سال ۹۸ بازداشت شده بود در پی شکنجه در زندان آسیب دیده است.

آقای پیرزاده پیشتر با ارسال پیامی صوتی از زندان خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گفت که در اثر شکنجه‌های گوناگون نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به کلکسیونی از بیماری تبدیل شده است.

ایران امروز