به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۴۰۱

محمد رسول‌اف کارگردان زندانی آزاد شد

 

محمد رسول‌اف کارگردان زندانی آزاد شد. نزدیکان محمد رسول‌اف کارگردان زندانی از آزادی او در یکشنبه شب خبر دادند.

اوتیرماه امسال به اتهاماتی چون «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» زندانی شده بود. تنها عکسی از او در کنار مصطفی عبدی از دراویش گنابادی و اکبر نعیمی فعال مدنی آذربایجانی منتشر شده است که هر سه یکشنبه آزاد شدند. محمد رسول‌اف، ۵۰ ساله تا به حال چند بار به خاطر فعالیت‌های فیلمسازی با حکم زندان از سوی جمهوری اسلامی مواجه شده است.


او از سال ۸۰ به طور حرفه‌ای با فیلم بلند گاگومان وارد سینما شد. آقای رسول‌اف در دو دهه فعالیت خود جوایز زیادی در ایران و خارج از کشور دریافت کرده که می‌توان به جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین اشاره کرد.


محمد رسول‌اف و جعفر پناهی دیگر کارگردان سرشناس ایرانی بعد از سال ۱۳۸۸ و اعتراضات آن سال بازداشت شدند و به شش سال زندان محکوم شدند.


او بعد از آزادی، با وجود محدودیت‌ها به فیلم‌سازی ادامه داد و فیلم «شیطان وجود ندارد» از او در جشنواره ۲۰۲۰ برلین جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. همچنین برای فیلم «لِرد» در سال ۲۰۱۷ جایزهٔ بهترین فیلم از بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.


در تیرماه ۱۴۰۱، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به اتهاماتی چون «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم و بازداشت شدند.