به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۴۰۱

محدودیت‌های حبس خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد افزایش یافت

 

پایگاه خبری کلمه، از تشدید ناگهانی محدودیت‌های حبس خانگی برای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر داده است. افزایش محدودیت‌ برای  دو تن از رهبران جنبش سبز، سه هفته پس از انتشار بیانیه میرحسین موسوی مبنی بر لزوم تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید، همچنین مواضع و بیانیه‌های اخیر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اعمال شده است. 


حدود سه هفته پس از انتشار بیانیه میرحسین موسوی مبنی بر لزوم تدوین قانون اساسی جدید «برای نجات ایران»، پایگاه خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش داد: از روز یک‌شنبه ۷ اسفند، «محدودیت‌های ناگهانی در حصر اختر ایجاد گردیده است». 


این منبع خبری حامیان جنبش سبز، با اشاره به سیزده سال حصر برای «همراهان جنبش سبز»، اعمال محدودیت‌های جدید برای دو تن از رهبران جنبش سال ۸۹ را، «انتشار بیانیه‌ها و مواضع اخیر زهرا رهنورد و میرحسین موسوی در ارتباط با جنبش زن زندگی آزادی»، عنوان کرده است. 


درباره جزئیات اعمال محدودیت‌های بیشتر برای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هنوز اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. 


میرحسین موسوی در بیانیه اخیر خود که در بهمن ماه منتشر شد، با اعلام ضرورت عبور از «اجراء بدون تنازل قانون اساسی»، که در جریان جنبش سبز مطرح کرده بود، این نظریه خود را «بعنوان شعاری که ۱۳ سال پیش بدان امید می‌رفت»، برشمرد.


نخست‌وزیر پیشین جمهوری اسلامی، در بیانیه‌ای که در چهارمین ماه پس از آغاز جنبش «زن‌، زندگی،‌ آزادی» منتشر کرد، تصریح نمود: زمان آن فرا رسیده است تا «برای نجات ایران»، «گامی فراتر» برداشت. 


میرحسین موسوی، همچنین، خواستار تدوین میثاقی جدید شد و تاکید کرد: «پیش‌نویس آن از سوی نمایندگان منتخب مردم، از هر قومیتی و با هر گرایش سیاسی و عقیدتی تهیه شود و در یک همه‌پرسی آزاد به تایید ملت برسد». 


علاوه بر لزوم انجام «انتخابات آزاد و منصفانه»، میرحسین موسوی در بیانیه خود نسبت به لزوم تشکیل مجلس موسسان نیز تاکید کرد.


در بیانیه میرحسین موسوی، در حالی که جنبش «زن، زندگی، آزادی» جنبشی با «بذرهای آینده روشن» عنوان شده است، تحول بنیادین ایران و ایرانیان، را نیازمند و مهیای تحولی بنیادین‌ دانسته، تحولی که این جنبش «پاک»، خطوط اصلی آن را تعیین و رسم می‌کند.


بیانیه میرحسین موسوی با استقبال شمار زیادی از چهره‌ها و سازمان‌های سیاسی، مدنی، از جمله چهره‌های جمهوری‌خواه، ملی-مذهبی، که در میان آنان چهره‌های سرشناس مخالفان جمهوری اسلامی نیز قرار داشتند، روبرو شد. 

رادیو بین المللی فرانسه