به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۳۰، ۱۴۰۱

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روسیه را به «حمله وسیع و نظام‌مند علیه مردم غیرنظامی» متهم کرد

 کامالا هریس: روسیه در اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه در سخنانی در نشست امنیتی مونیخ گفت واشنگتن رسما به این نتیجه رسیده که روسیه دست به جنایت علیه بشریت زده است. این در حالی است که چند روز با اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین فاصله داریم.


هریس گفت: «از اولین روزهای این جنگِ دیدیم که نیروهای روسیه دست به جنایات دهشتناک و جنایات جنگی می‌زنند. ما شواهد موجود را بررسی کرده‌ایم و موازین حقوقی را می‌شناسیم و هیچ شکی موجود نیست: این‌ها جنایات علیه بشریت‌اند.» گفته‌های هریس با تشویق حضار همراه بود.


معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روسیه را به «حمله وسیع و نظام‌مند علیه مردم غیرنظامی» متهم کرد. او مشخصا به کشتار شهروندان در تئاتری در بندر ماریوپول، حمله به یک زایشگاه، اخراج دسته‌جمعی کودکان اوکراینی و شواهد گسترده تجاوز جنسی، شکنجه و اعدام‌های صحرایی شهروندان غیرنظامی اشاره کرد. هریس تاکید کرد که عاملان جنایات جنگی باید به سزای اعمال خود برسند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز صبح شنبه در بیانیه‌ای گفت او به این نتیجه رسیده است که نیروها و مقام‌های روسیه دست به جنایت علیه بشریت زده‌اند. بلینکن گفت: «ما تنها دهشتناک‌ترین جنایات را جنایت علیه بشریت می‌دانیم… یافته‌های ما خبر از گستره باورنکردنی رنج بشری می‌دهد که از طرف مسکو علیه جمعیت غیرنظامی اوکراین اعمال شده است.»


به گفته کاخ سفید، آمریکا طی یک سال گذشته حدود ۳۰ میلیون دلار بودجه برای ثبت جنایات جنگی در اوکراین و تعقیب قضایی آن‌ها فراهم کرده است. دولت بایدن خواهان بودجه بیشتر در این زمینه هم است.


مواضع روشن هریس و بلینکن در این زمینه ارزش نمادین بالایی دارند، اما به خودی‌ خود عواقب قضایی ندارند؛ چرا که آمریکا قانونی در زمینه جنایت علیه بشریت به طور کلی ندارد، گرچه قوانینی در رابطه با جنایات جنگی مشخص دارد.


بایدن پیش از این نیز پوتین را به جنایات جنگی متهم کرده بود. در ماه آوریل که شواهد مربوط به جنایات سربازان روسیه در بوخا منتشر شد، بایدن گفت پوتین باید پس از جنگ محاکمه شود. رئیس‌جمهوری آمریکا در ضمن، پیش از این، گفته بود که پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند».

ایندیپندنت فارسی