به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۲

یک حقوق‌دان ایرانی: توقیف خودرو شهروندان «به علت عدم رعایت حجاب» جرم تلقی می‌شود

 محسن برهانی حقوق‌دان و استاد دانشگاه، غروب روز ۲۳ فروردین در حساب توییترش به جرم بودن توقیف خودروها «به علت عدم رعایت حجاب اجباری» اشاره کرد. او این امر را فاقد استناد قانونی دانست و مبنی بر ماده ۱۲۶ قانون جرایم نیروهای مسلح نوشت : «کسانی که دست به توقیف بزنند و نیز دستوردهندگان به ایشان، مرتکب جرم سوءاستفاده از موقعیت و شغل خود شده‌اند.»


برهانی از صاحبان خودرو خواست که در دادسرای نظامی شکایت کنند و مجازات این جرم را بین شش ماه تا دو سال حبس عنوان کرد.


در عین حال او در منازعه‌ای در کلاب هاوس، با اشاره بر ضرورت  تاثیر امر به معروف، مداخله نیروهای خودسر برای نهی از منکر افراد بی‌حجاب را «حرام» دانست. او گفت: «چون احتمال تاثیر» امر به معروف و نهی از منکر در مقوله رعایت حجاب «منتفی‌ست، شرط واجب نیست.»


چندی پیش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، صاحبان خودروها را تهدید کرد که در صورت عدم رعایت حجاب، توسط دوربین‌های هوشمند اماکن و معابر عمومی شناسایی خواهند شد. در دور اول « ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی»  تذکر دریافت می‌کنند و  بار دوم خودروی ایشان به شکل «الکترونیکی»، یا «درمحل» و یا در«پارکینگ» توقیف می‌شود.


مسئله حجاب اجباری و اختیاری در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌برانگیزترین موضاعات جامعه ایران تبدیل شد. رسانه‌های ایران از منع ورود زنان بی‌حجاب به مترو خبر دادند و وزرات علوم، دانشجویان بدون حجاب را به محرومیت از تحصیل و کلیه خدمات مراکز آموزش عالی تهدید کرد.

اخیرا سیدحسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب در دهه شصت به مصالحه با افراد بی‌حجاب در آن دهه اشاره کرد و با انتقاد به وضعیت موجود گفت: « متاسفانه این روز‌ها شاهد هستیم که موافقان حجاب، عکس‌العمل‌های تند و خشنی دارند. نکته بد دیگر هم این است که همه به خودشان اجازه اظهارنظر می‌دهند و هر کسی یک حرفی زده و یک نظری را مطرح می‌کند.»


این بحث‌ها در حالی میان اهل فقه و حقوق بالا می‌گیرد که وزیر ارشاد دولت رییسی، بر پایه یک نظرسنجی که اطلاعات دقیقی از چند و چون برگزاری‌اش در دسترس نیست ،از موافقت ۸۰ درصدی مردم ایران با «الزامات حجاب» خبر داد.


علی خامنه‌ای در ماه‌های اخیر، بارها بر ضرورت رعایت حجاب اسلامی تاکید کرد و در برهه‌های مختلف از هوادارانش خواست تا برای احقاق این امر، تمام تلاش خود را بکنند. او حتا مدعی شد که یکی از حمله‌های غربی‌ها «تضعیف تدین زنان ایرانی» ست.


از ابتدای خیزش مردمی ایران، زنان زیادی به نشانه اعتراض کشف حجاب کردند و روسری‌های خود را در آتش سوزاندند. با نزدیک شدن به فصل گرما، سخت‌گیری نهادهای رسمی حکومت برای اعمال حجاب اجباری بیش‌تر شدت گرفت.


مردم و به ویژه دانشجویان به طور گسترده به این سخت‌گیری‌ها اعتراض کردند. از اواخر ماه فروردین گروه‌های معترض، برای مبارزه با این اقدامات حکومت فراخوان‌های متعدد دادند.

رادیو بین المللی فرانسه