به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۸، ۱۴۰۲

جامعه جهانی برای نجات جان جمشید شارمهد اقدام کند

  

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از تایید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ۶۷ ساله ایرانی-آلمانی، در دیوان عالی کشور خبرداد. شارمهد مرداد ۱۳۹۹ به دست سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران برده شد.

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی می‌خواهد تا با واکنش مناسب و فوری از اجرای حکم اعدام او جلوگیری کنند و در قبال گروگانگیری جمهوری‌اسلامی ساکت نمانند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «خطر اعدام جمشید شارمهد جدی‌ست و فقط بالا بردن هزینه سیاسی از طریق واکنش قاطع جامعه جهانی، به‌خصوص اتحادیه‌اروپا، می‌تواند از این جنایت جلوگیری کند.»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در یک نشست خبری که روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه برگزار شد، از تایید حکم اعدام جمشید شارمهد در دیوان عالی کشور خبر داد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: «حکم پرونده شارمهد در دیوان عالی کشور ابرام شده است. اقدامات اجرایی متعاقبا صورت خواهد پذیرفت.»

همچنین، روابط عمومی دیوان عالی کشور نیز در این باره اعلام کرد: دادنامه جمشید شارمهد «به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ابرام شد.»

روز ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای از بازداشت جمشید شارمهد، «رئیس گروه تندر، در پی عملیاتی پیچیده» خبر داد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۱ مرداد ماه، در در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که شارمهد در ایران بازداشت شده است. با این حال فرزندان جمشید شارمهد، خبر دادند که پدرشان در امارات متحده عربی ربوده شده است.

تندر رسانه گروهی به نام «انجمن پادشاهی ایران» است، که از گروه‌های سیاسی مخالف حکومت ایران به‌شمار می‌رود. وزارت اطلاعات ایران از این انجمن به عنوان یک گروه «تروریستی» نام برده است.

پس از آن، جمشید شارمهد بدون دسترسی به وکیل انتخابی طی چند جلسه، تحت محاکمه‌ای نمایشی در دادگاه انقلاب قرار گرفت. محتوای سخنانی که علیه او در دادگاه ارائه شد، بیشتر به بیانیه‌ و پروپاگاندای حکومتی شبیه بوده است تا یک کیفرخواست حقوقی. در نهایت، قوه قضائیه جمهوری اسلامی امروز اعلام کرد که حکم اعدام جمشید شارمهد صادر شده است.

دستگیری فعالان سیاسی درخارج از مرزهای ایران بی‌سابقه نیست. روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز، مهر ماه ۱۳۹۸ در عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. او که پناهنده سیاسی مقیم فرانسه بود، در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ اعدام شد. همچنین حبیب کعب رهبر پیشین «جنبش نضال» و شهروند ایرانی-سوئدی، سال ۱۳۹۹ از ترکیه ربوده و به ایران برده شد. او نیز در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.