به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۴۰۲

هجوم سپاه به فنوج؛ یک نوجوان ۱۶ ساله کشته شد

 رسانه‌ها از اعزام نیروهای سپاه پاسداران به شهرستان فنوج خبر داده‌اند

 

 شماری از شهروندان مصدوم به بیمارستان‌های ایرانشهر منتقل شده‌اند


ماموران نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه ۵ اردیبهشت در شهرستان فنوج واقع در استان سیستان و بلوچستان، در یک عملیات تعقیب و گریز، چهار راکب دو موتورسیکلت را دنبال کردند و در نهایت آن‌ها را زیر گرفتند. بر مبنای گزارش فعالان و رسانه‌های بلوچ، در این واقعه یک کودک ۱۶ ساله به نام سمیر گردهانی کشته شد و سه نفر به نام‌های محمد اربابی، محمدرضا نصرتی و امیرحسین نصرتی مصدوم شدند.


کمپین فعالین بلوچ صبح چهارشنبه اعلام کرد که محمدرضا نصرتی در اثر شدت جراحت در کما است و دست و پای امیرحسین نصرتی نیز شکسته است.


ویدیوها و تصاویری که از درگیری‌های شهرستان فنوج در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، وضعیت بحرانی این شهرستان و دویدن مردم را نشان می‌دهد. ویدیویی که از نخستین لحظه‌های زیر گرفتن موتورسیکلت‌ها در فضای مجازی منتشر شد، بازتاب وسیعی داشت.


گزارش‌های محلی حاکی از آن است که درگیری‌ها تا بامداد چهارشنبه ادامه یافته‌اند. در ویدیوهایی که رسانه‌های بلوچ از درگیری‌های فنوج منتشر کرده‌اند، صدای تیراندازی به‌وضوح شنیده می‌شود.


خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت شماری از مردم در اعتراض به زیر گرفتن این چهار جوان مقابل پاسگاه انتظامی شهرستان فنوج تجمع کرده و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند اما ماموران حکومتی به سوی مردم معترض نیز تیراندازی کردند. در اثر این تیراندازی‌ها، دست‌کم سه شهروند بلوچ زخمی و به مراکز درمانی ایرانشهر منتقل شدند.


این خبرگزاری به نقل از منابع مطلع گزارش داد که در پی درگیری‌‌‎های اخیر، تعداد زیادی خودرو نظامی سپاه پاسداران از مقابل پمپ‌بنزین کهرازهی ایرانشهر به سمت فنوج حرکت کرده‌اند.

با شروع خیزش انقلابی مردم ایران از اواخر شهریور ۱۴۰۱، سیستان و بلوچستان به یکی از کانون‌های اصلی اعتراض‌های ایرانیان تبدیل شد. پس از کشتار شمار زیادی از مردم در هشتم مهر که به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافت، هر هفته پس از خطبه‌های نماز جمعه که با سخنرانی‌های تند مولوی عبدالحمید علیه مقام‌های حکومتی همراه است، تجمع‌های اعتراضی شهروندان بلوچ برگزار می‌شود.

نهادهای امنیتی طی ماه‌های اخیر شمار زیادی از شهروندان بلوچ را بازداشت و محاکمه کرده‌اند. گزارش‌ها نیز از جو امنیتی و اختلال شدید اینترنت در زاهدان و دیگر شهرهای استان حکایت دارد.

شهروندان بلوچ خواهان محاکمه تمام عاملان و آمران جمعه خونین زاهدان‌اند. مولوی عبدالحمید نیز بارها در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده است.

ایندیپندنت فارسی